Hvordan ved man om et tag skal ventileres?

Hej

Hvordan ved man om et tag skal ventileres?

Grunden til jeg spørger er, at jeg skal til at facadeisolere, og er bange for at "lukke" taget inde.

Det er et nyetableret tegltag med blødt under tag -jeg har ikke mulighed for at spørge entreprenøren, som udførte det, og de facade folk jeg har haft ude at kikke ved ikke meget om tag (men en masse om mure)

/P
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
det skal sansynligvis ventilreres, før hen sagde man at 1/400 del af tagfladen skulle være ventilation. Aner ikke hvordan det er idag, da der så mange forskellige materiale muligheder.
Hvad med en snak med teknisk forvaltning i din kommune, først!!!!
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Nu er det vel ikke en kommunal opgave at rådgive om tagrumsventilation.
Men det handler om hvilken undertagstype du har. Enten diffusionsåbent elelr diffusionstæt.
Hvordan ventilationen udføres afhænger lidt af om du har gitterspær eller isolering indtil 5-7cm under undertaget.
Du skal finde ud af fvad dit undertag "hedder"
Som regel kommer ventilationen op gennem udhænget. Mellem spær sidder et "vindbræt", dette er monteret 5 cm fra underkant spær, så ventileringen bliver ført op mellem iso og undertag.

Du må derfor ikke isolere op forbi dette vindbræt. Har du luft mellem iso og udertag, skulle alt være godt.
Luften mellem loftsbrædder i udhæng, giver så rigeligt de 1/400 ventilering som snedkeren anbefaler..... Det sidste jeg hørte var 1/500, men jo mere des bedre.

Vi må have billede af udhæng, for at gå nærmere i detaljer.

 Tømrer & Fritidsmusiker. 

- HobbyJunkie, siger vennerne.....

Skulle have stået "overkant spær".....

Men der reageres ikke når jeg retter ???

 Tømrer & Fritidsmusiker. 

- HobbyJunkie, siger vennerne.....

Hej igen

Problemet er netop, at udhænget bliver dækket af facadeisoleringen, som bliver skubbet helt op til tagudhænget, og selvom det ikke bliver helt tæt, så bliver der jo lukket en del af.

Anyway, jeg undersøgt sagen hos producenten/forhandleren, som siger det er diffusions-åbent, og jeg roligt kan gøre det - og det tror jeg så på :-)

Takker for input
Annonce
Før der gisnes vil jeg foreslå at du tager et par teglsten af taget og finder ud af, hvilket undertag, der er tale om - det står som regel påtrykt med en halv til en meters mellemrum, når der er tale om en banevare.

VH
Beklager - fik ikke nærlæst dit sidste svar.
Sådan rent principielt så kan facadeentreprenøren ikke bare tildække en eventuel ventilationsåbning i udhænget. Hvad nu hvis du havde haft diffusionstæt undertag? Ja så måtte der findes en løsning der tillod ventilation den vej.
Dernæst. Selv om der er diffusionsåbent undertag er det jo en forudsætning at tagstenene er så "utætte" at der sker ventilation gennem tagbeklædningen.
Hvis der f.eks. er isat tudtagsten eller lign. for at sikre ventilation er det jo et problem med den manglende ventilationsspalte i udhænget.
at der er tale om et diffusionsåbent undertag er ikke ensbetydende med at ventilation er en skidt ting. Vi sætter ofte udluftningsstudser i undertag selvom der er diffusionsåbent. Det kræver nemlig at der isoleres helt korrekt før det virker. Hvis der bare er mere end et par cm luft mellem isolering og undertag er damptrykket ikke stort nok til at trænge igennem undertaget og så har man problemet. Så udluftning er ALTID en super god ting ved alle former for tage -
Der er ikke belæg for dit udsagn boso
Hvis de du siger er rigtigt så kan f.eks. Tyvek Superpro og andre diffusionsåbne undertage ikke anvendes over gitterspær.
(Medmindre der etableres ventilation UNDER undertaget).
Hverken DUKO eller f.eks. Rockwool nævner noget som helst om at undertaget skal have kontakt med isoleringen!!!
Det fremgår præcis det modsatte af Tyvek's monteringsanvisning at: Tyvek® Undertag er diffusionsåbent og må lægges direkte på isoleringen. Det anbefales at etablere en luftspalte på ca. 20
mm, da isoleringen efterfølgende kan ekspandere
Bortset fra det er jeg enig i at der ved f.eks. tætte tagmaterialer skal ventileres OVER det diffusionsåbne undertag.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis