Gulv i badeværelse på ødegård

Hej

Grundet frostsprængninger i rør beliggende under gulvet i badeværelset i en fællesejet ødegård i Sverige har vi været nødt til at pille gulvet op.

Den gamle konstruktion bestod af tagpap sømmet fast til tværbjælkerne, savsmuld, brædder og vinyl.

Jeg går ud fra at tagpappet var til for at holde på savsmulden, og ikke nødvendigvis som 'muse-værn'. Jeg har ikke kigget hvor meget luft der er under tagpap'et, men luft er der. En slags krybekælder altså...

Jeg vil nu lave gulvet igen efter at have lavet (brugsvands-)rørføring INDE i rummet istedet for under gulvet. Mine spørgsmål er derfor:

1 - Skulle der være noget i vejen for at føre rørene (kobber) nede langs væggen fremfor under gulvet som det var før? De bliver tømt i vinterhalvåret.

2 - Hvad er konstruktionen når jeg vil genskabe gulvet. Normalt anbefales set nede fra (af f.eks. Rockwoll selv) galvaniseret tråd/lægter for at holde på isoleringen (jeg tænker 10-15cm), isolering, dampspærre, 22mm spånplade, gulvbelægning. Idet at vores gulvbelægning i dette tilfælde ER en dampspærre i det at det er vinyl på et badeværelse skal der så også være dampspærre mellem spån og isolering? Så bliver spånen jo 'lukket inde' på begge sider... OG; ser i nogle problemer i denne konstruktion generelt. Jeg har snakket med et gulvfirma og de siger at det kan gøres selv, bare man svejser vinylen og har den rigtige hældning på gulvet. Der er IKKE bad direkte på gulvet, men en brusekabine med eget gulv og tilslutning til afløb i gulvet.

På forhånd mange tak.

Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo ikke brug for hverken isolering eller dampspærre hvis rummet ikke er opvarmet.
Den nemme løsning er Støbekrydsfiner med fald mod afløb og svejst venyl ovenpå.
Tak for svar. Jeg vil dog gerne undgå at det bliver for fodkoldt OG kunne opvarme lidt uden for meget varmespild, så lidt isolering skal der under... Spørgsmål 1 + 2 gælder derfor stadig

Noget helt andet; gulvmanden i Sverige siger at man godt selv kan svejse vinyl med en varmepistol hvorimod jeg herhjemme på fora og i vejledninger mest læser at det skal gøres af en prof med specialgrej - svejsetråd og en varmer med 5mm åbning. Kan man selv gøre det? Også taget i betragtning at der ikke bliver taget bad direkte på gulvet, men i en seperat brusekabine...

Vh Morten
hej
Så vidt jeg er orienteret, er der ingen grund til dampspærre i sommerhuse o.s.v der ikke er konstant opvarmede, tværtimod
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Det er sådan set rigtignok at der ikke er behov for dampspærre i sommerhuse med kun opvarmning i kortere perioder.
Det er en lidt længere diskussion.
Men lige i dette tilfælde vil venylgulvbelægningen fungerer som dampspærre.
Jeg ved ikke en brik om venylgulves påsættelse - i Sverige. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis