Hejsa
Jeg har været igennem en størrer process med at udskifte murpar, mangler blot 5 meter, i vores gamle hus fra 1908 (uden kælder), da vi efter at have fået vandskuret huset kunne se der var fugtopstigning.
1. For at se hvor højt grundvandet står, så har jeg gravet et hul tæt ved soklen - og det står HØJT! Grundvandet er ca. 50-60 cm. under murpapets niveau (se billed) dvs. 10-20 op ad fundamentet. Der hvor vandet står på billedet, der er jorden næsten ren ler.
Jeg har overvejet at lægge dræn 10 cm under sokkelniveau for at fjerne så meget af den fugt ,soklen måtte trække op, som muligt, men er også bange for om dræning af jorden vil medfører sætningsskader. Hvis nogle har erfarring med dette eller kender nogle i Vejle området der har erfarring med dette, vil jeg meget gerne hører jeres vurdering.
2. Da alt sokkelpuds er banket af, for at jeg kunne udskifte murpap, så skal dette pudses op på ny. Pudset gik før fra overgangen mellem fundament og 6 skift op. De 3 første skift er den massive del, hvor murpapet er placeret på, og dernæst er der inder og ydervæg.
Jeg går ud fra at sokkelpudset skal have samme placering?
Det skal vel være en ren hydralisk kalkmørtel (khh 20/80/475) jeg skal bruge som sokkel puds, så mit murværk får lov til at "ånde"?
Vil der ikke blive transporteret fugt fra min sokkel via pudslaget og vidre op i mit murværk forbi mit ny i lagte murpap?
Mvh. Niels Chr.