Synlig rem på indervæg

Vi har pillet cellutexplader ned af væggene i huset, og står nu med de rå pudsede vægge. I yder væggene på husets langsider er der ca. 10 cm for oven hvor man kan se remmen. Den ligger på en række mursten.

Nu vil vi gerne spartle væggene og sætter ikke gips op, men problemet er hvordan vi bedst får skjult remmen? Det skal siges at dybden af fra det yderste af væggen ind til remmen varierer med ca. 3 cm i enderne og 6 cm på midten af væggen.
 
De løsninger der har været overvejet er:

1. Sætte to liste på remmen og derpå et smalt stykke gipsplade og pudse ovenpå det (evt. kun spartle hvis ikke der er plads til puds.

2. Sætte en flamingo-isoleringsplade direkte på remmen, og pudse/Spartle uden på det (evt. med noget hønsenet så det vil holde.

3. Sætte hønsenet op, og derpå puds, så det kan holde. Spartle derover.

4. Skumme skidtet op og pudse ovenpå (mest for sjov ).

Problemet vil jo nok være om den nye puds som dækker remmen vil arbejde og danne revner i samlingen med den gamle puds.
Det skal siges at der skal filt på væggen.

I køkkenet er der iøvrigt oprindeligt pudset helt op til loftet.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt kan jeg godt lide en synlig rem.....

Løsning 3 lyder mest fornuftig i mine ører.

Brug ALDRIG skum..... Hvis det kan ungåes.

 Tømrer & Fritidsmusiker. 

- HobbyJunkie, siger vennerne.....

Vi har også overvejet en synlig rem. Men den er bare ikke afsluttet særlig pænt ved murstenene, og vi tænker også lidt at det passer bedre i et bondehus end i en 60'er villa.

Og så er det vel også en ren kuldebro når der slet ikke er noget på?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal lave et fast underlag som ikke har kontakt til remmen. En rem af en vis dimension arbejder ikke på samme måde som dine pudsede vægge, eller spartlede for den sags skyld, sådan som jeg forstår de løsninger du har foreslået vil alle sammen i løbet af et ½ år medføre revner og sprækker i din nye væg. Hvis du kan lave en løsning med hønsenettet ville det måske være en idé, så længe din mørtel ikke har kontakt til remmen.

http://www.lyrk.dk
træ isolerer glimrende, så det skal ikke være pga kulde du skal gøre det.

http://www.lyrk.dk
Du bør ikke forsøge at pudse eller på anden vil binde remmen sammen med puds & murværk. Der er næsten revnegaranti.
Og godtnok er træ godt isolerende, men aligevel.....
Puds væggen op - til temmen og slut af med en liste, nærmest en fodliste ved loftet. Som jo nok skal msles.
Gerne isolering og dampspærre bag listen.
(Det er faktisk ikke ualmindeligt at man kan se remmen fra indv. side å den tids huse. Blot var remmen ofte kun et bræt, 25mm tykt, som blev skjult bag loftbeklædning og skyggeliste.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for jeres svar. Vi havde faktisk også overvejet liste løsningen, og måske prøve at udnytte den. Fx til noget belysning i form af af spots eller lignende. Eller måske en galleriliste.

Skrevet af Naveren på 08 sep 2010 21:48
træ isolerer glimrende, så det skal ikke være pga kulde du skal gøre det.

Tja, det isolerer ikke dårligt, men heller ikke voldsomt godt.
 Jeg har alm murede vægge (2 x mursten med med 100 hulmursisolering) og oven på det en 300x80mm rem. Herunder et termografi taget i -10°C udendørs.
 Der er lidt utætheder, som giver dybblå områder (ned til få +grader), men murstensvæggen er generelt varmere.



Jeg har efterfølgende skruet skillerumslægter oven på indermuren og op i loftet og monteret 2 lag gips. I hulrummet kom der 100 isolering. Jeg har ikke lavet termografi igen, men forventer at det er bedre end før...




MVH Leo

Ok ? ganske spændene.

Hvordan er din rem placeret, ligger den ned, så den har samme tykkelse som din væg ?

http://www.lyrk.dk
Bjælken står på højkant oven på den yderste murstensvæg, trukket en 30-40 mm tilbage, så der var jo et pænt hulrum at fylde op. Der var plads til 100mm isolering + 2 lag gips.
Jeg ved så ikke om sådan en bjælke hedder en rem, det er jo simpelthen de sidste 300 mm op til 1. sal. som består af 4 stk langsgående 300x80 limtræsbjælker.
På billedet ser man ind i et hjørne af min stue. Loftet er lige netop kommet med, derunder de 300mm bjælke og derunder igen murstensvæggen. Den gule firkant er et billede, og yderst til højre ses et stykke af et vindue. Det røde er vist lidt blomster, lamper og den slags. Væggen til venstre er varmere end den anden: Den vender mod syd ;o)

MVH Leo

så er der jo heller ikke ret meget gods i remmen, men der er nok også andre ting der spiller ind såsom utætheder osv. Hvis bjælken havde haft noget mere tykkelse på havde det hjulpet en del.

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også