Generator opfører sig underligt.

I mit lange liv med især engelske biler forsynet med generatorer, som Prince of Darkness, Lucas, har beriget verden med, har jeg ofte levet med at disse prægtige generatorer har glimret ved at være længe om at slukke ladelampen, som regel ikke før motoren er oppe på 12-1400 omdr/m.
På min just gennemførte ferie i det norske broderland, steg blodtrykket dog en kende, idet ladelampen ikke behagede at slukke de første 10 minutter, dog ved stille kørsel, men med flere hug op til 2000 omdr./m. Pludselig kom den dog alligevel og opførte sig normalt siden.
Jeg har lidt på fornemmelsen, at den sendte mig en advarsel og så er spørgsmålet, om hvad er det er der sker.
Vil det være tilstrækkeligt at skifte det generatoren iboende laderelæ? Denne her sidder på en italiensk 2,4 VM diesel som ligger i en dejlig Range Rover 1986.
Jeg har meget behersket kendskab til generatorers sjæl og virke.
Jeg er moden til at reparere på denne fætter, idet en ombytter koster spidsen af jetjawwer.

Med venlig hilsen
ktm

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kul der hænger??
Det skader aldrig at splitte tingen ad, rense og måle kullenes længde.
Tjaee, men det er det samme, hver dag, år ud og år ind, lige med undtagelse af den ene hændelse.
Den mangler aldrig strøm og kan voldbruges til køleskab og alt muligt andet skrammel, man hægter på.
Jeg er lidt modstander af at sidde en advarsel overhørig!

Med venlig hilsen
ktm

Lucas har virkelig været en væsentlig del af det engelske samfund.

Ved I hvorfor englænderne drikker lunken øl??

Fordi Lucas også lavede køleskabe.

Se, nu blev jeg jo lidt nysgerrig over at høre, at motoren er af italiensk oprindelse.

Italiensk motor i en Rover?

Lidt googling fører til denne side:

http://www.roversd1.nl/sd1web/index.html

Spændende læsning!

Allerede i midtfirserne så jeg på en Range Rover med denne nye motortype, men da jeg hørte hvorledes den lød, flygtede jeg skrigende væk i rædsel. Det var dog den hæsligste motorlyd jeg havde hørt, og var sikker på, at den næppe ville kunne holde 10.000 km. Og da jeg så fik at vide, at en ny motor dengang skulle koste 110.000 kr. + moms og ilægning, så skulle jeg ikke nyde noget, men købte i stedet for en V8 benzin, der til gengæld åd benzin som grænsede til det utrolige.
Jeg købte så for 8 år siden denne bil for 25.000 kr. og har nu kørt 100.000 km, hvor det væsentligste har været, at jeg har skiftet toppakning og lige for nyligt har fået turboen renoveret.
Biln er relativt nysynet, og har stadig en værdi, så det er nok noget af det billigste, jeg har kørt i, i så mange år. Bilen har totalt kørt omkring 4-500.000 km og har ikke slidkanter i cylindrene.

Nå det har jo ikke meget med min undren over, hvad generatoren gør!

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
du skal måske kigge på din diodebro på gen.

Vil en defekt diodebro kunne "hænge" momentvis? Er det ikke enten eller? Og hvis den er defekt, vil det vel medføre nedsat ladestrøm hele tiden?
Lige så snart ladelampen er slukket, kommer den ikke igen, selv ved lave omdrejninger og belastning. Den lader med 14+ V.
Kørelyset er også styret af generatoren, og det tænder ikke før ladelampen slukker, så det er ikke en fejl på ladelampen.
Jeg har aldrig selv haft fingrene inde i en generator, men der må vel være en form for laderelæ? Ifm visse generatorer sidder der jo et udvendigt laderelæ.

Med venlig hilsen
ktm

Prøv at fjerne kørelys fra ladekredsen og se om det hjælper, et kørelysrelæ kan bruge den strøm generatoren skal bruge til opstart.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Jeg har samme problem, som KTM med min generator. Mrk Hella
Der er udvendige laderelæer på ældre/gamle biler. På de nye er det elektronisk og indbygget i generatoren.
Mekaniske kontakter skal jo skiftes ud en gang imellem, så du kunne prøve at kigge på det. Det kan godt være at der skal lidt mere strøm og omdrejninger til, før kontakten tager ordentlig fat og begynder at lade hvis der er en eller anden belægning på. Strømmen har det også med af flytte lidt metal fra den ene side af kontakten til den anden med tiden - ligesom når man svejser. Det kan også svejse kontakten sammen hvis strømmen er for høj.

Mvh Adam

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis