Dimensionering af spær til fladt tag, kan de gamle genbruges?


Jeg har skal til at lave nyt tag på min garage som er med helt fladt tagpap tag.. det nye tag bliver også meget fladt, men får et lille fald på et par procent..

Her er nogen mål på min bygning;

Bredde - 520 cm

Nuværende spær dimension - 60x130 mm

Afstand imellem spærene - ca. 80 cm

Det skal lige nævnes at spændet ikke er 520 cm mere da der er lavet en stolpe understøtning (nødvendigt da jeg har ladet mig fortælle at 5 meter er for stort et spænd til fladt tag med træ-spær) så det maksimale spænd er nu nede på 330 cm.

Jeg vil gerne genbruge så meget som muligt, da det er lavpris renovering der er gang i.. så hvis spærene ikke er håbløst under dimensionerede vil jeg kun skifte dem som evt. har råd..
Jeg går ikke ud fra at man kan slippe for stolpe understøttelse ved at gå op i spær dimension vel? det er vel kun med stål spær at man kan klare et spænd på over 5 meter og pandekage fladt tag?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er alt for lidt.
Og det kan ikke passe at de spær har kunnet klare en spændvidde på 520 cm.
Medmindre det er egetræ eller lign.
Det er alt for lidt til en spændvidde på 330 cm.

Jeg kan se nu at de på-slåede krydsfiner stykker nok tjener mere end bare at lave plads til isoleringen.. de forstærker åbenbart også selve spæret så de første dimensioner jeg har opgivet ikke rigtig holder?

Se evt. billederne nedenfor;

Der er et bjælke spær som måler 60x130 mm som jeg først skrev, men der er så slået noget super heavy duty krydsfiner på bjælken, denne krydsfiner måler 40x170 mm.. så jeg antager at mine spær er en slags sandwich konstruktion..


så hvis denne sandwich ellers er holdbar (selvom den er lidt i forskudte plan) så er mit egentlig spær mål jo oppe på noget 100x170 mm... dette er måske mere hvad man kan forvente kan holde til de 3.3 meter spænd som der faktisk har været?
Annonce
Det skulle nok kunne holde ja.

Men uden finerpladen ville dine spær ikke kunne holde, og vil med tiden have en kraftig nedbøjning.

okay så hvis jeg får brug for at udskifte nogen af spærene pga. råd så ville en størrelse på 45x170 mm være okay? så de passer i højden med de gamle jeg har..
Kig her:

http://www.ringstedspaer.dk/konstruktioner.htm

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis