Maling af gammelt spisebord og stole

Jeg har arvet et gammelt egetræsspisebord med tilhørende stole. Jeg er kan ikke helt gennemskue om træet er lakeret eller bare olieret. 

Da møblerne er meget mørke ønsker jeg at male dem i en lys farve (knækket hvid).

Jeg ønsker en glat, slidstærk overflade. Det er meningen bordet skal benyttes uden dug i det dagllige, så der skal helst ikke komme skrammer/afsmitninger fra talerkner/service på bordpladen. 

Spørgsmålet er så hvordan jeg bærer mig ad.

Hvilken grunder, hvilken maling, hvilken glans? (gerne specifikke produkter) 

Jeg har kigget lidt på hjemmesiderne for flygger, dyrup, jotun, under træ/metal-maling. Der er flere forskelllige typer og glans. Jeg kan ikke helt gennemskue hvad fordelene/ulemperne er ved de forskellige. Er der nogen der kan hjælpe meig på vej. Jeg vil gerne benytte en maling der flyder godt ud, så der ikke kommer penselstrøg.

Venlig hilsen

Jens

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine spørgsmål vil de fleste farvehandlere kunne svare på og jeg tror såmænd de fleste har gode og egnede systemer med grunder, mellemmaling og glansmaling, der vil give et godt resultat.

Men du kunne jo også vælge at affedte møblerne og slibe dem ned til den finish du ønsker og derefter lade en autolakerer sprøjtemale dem.
Autolakereren kan give dem den glans du måtte ønske (vel omkring 50) og resultatet er ligeledes meget holdbart. Tillige vil du formodentlig få en væsentlig mere jævn maling end du selv kan opnå.
Særligt på emner med mange kanter, udskæringer m.v., som stole og borde ofte har, er det svært at bruge rulle, hvorfor arbejdet vil kræve meget penselarbejde, som det er svært at gøre jævnt uden spor.
Hep.

Slib dine enmer med en korn 80 først, for at få div ridser og revner væk, slib så med en korn 120..

Mal med mellemmaling (grunder)

Mal med en PP Mester Maling Glans 50.. det svare til en alm glans 35 (Som er std for træværk) men er meget mere slidstærk..

Hvis dine emner er meget mørke skal du forvente at male mere end 2 gange færdigmaling, og vil du ha det rigtig fint, så maler du med en gul skumrulle fra PP Mester Maling... ingen små knubber eller spor det er stort set helt glat.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene. Jeg vil se lidt nærmere på mestermaling og ellers spørge i farvehandlen.

Venlig hilsen

Jens

Æblebjerg : Ellers råber du bare højt så hjælper jeg gerne med produkter og værktøj..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også