Male mit højbed

Jeg er netop ved at etablere et højbed i min kolonihave. Til formålet har jeg indkøbt noget lærketræ. Jeg vil meget gerne have malet højbedet udvendigt, men er blevet lidt skeptisk overfor, om det nu også er en god idé. Hvad enten det bliver vandbaseret eller oliebaseret maling, vil det utvivlsomt indeholde nogle giftstoffer. Da højbedet er tiltænkt til dyrkning af grøntsager, er jeg i tvivl om, giftstofferne kan trænge gennem træet og ind i jorden og dermed forurene grøntsager? Har I selv erfaring med dette emne eller blot en kvalificeret holdning til emnet hører jeg MEGET gerne nærmere.

Det sikreste må være at lade være med at male, men jeg synes det vil pynte en del i haven med et farvelagt højbed ;-) Hvis I har nogle gode bud på inderbeklædning hører jeg ligeledes gerne.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu har valgt Lærketræ, er der sådan set ingen grund til at male det. Det vil heller ikke gøre træet godt at lukke overfladen af når det skal bruges til højbede. Men giv træet noget olie så holder det sig flot i længere tid.
Som indvendig beklædning kan du bruge en ukrudts dug !

V.h.  Håndværkeren
Hvis du sætter drænmåtte på indersiden eller gør som aksel for at beskytte træet mod direkte jordkontakt fra indersiden, har det næppe megen betydning for planterne hvad du behandler kassen med på ydersiden.

Som Håndvækkeren skriver vil det ikke give megen mening at pakke det gode træ ind i plasticmaling. Jeg ville vælge en dækkende træbeskyttelse, der er egnet til det olieholdige lærketræ.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også