At lukke for vandet?

Hej, jeg er gået igang med at renovere på mit køkken, nu er jeg stødt på et rigtig nedern problem. bor i et 3 etagers hus (på øverste etage) og der er ikke nogle luk ventiler under vasken, så kan ikke fjerne vandhanen og dermed heller ikke fjerne borpladen. nu kommer spørgsmålet til millionen hvis jeg skærer røret(kobberrør fra hane og ind i væggen) over mens der er åben for vandet, kan det så lade sig gøre at montere en ventil og lukke for vandet bag efter, eller skal jeg finde hoved afbryderen til hele boligen? sidste mulighed er klart at fortrække, men nu har jeg tåget rundt nede i kælderen i ½ time og åbnet/lukket alle de ventiler jeg kunne finde (dog ikke til fjernvarmen )

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Hvis du skærer røret over med tryk på, så bliver der godt nok meget vådt..

Du skal findes ejendommens vandur, der skal sidde en hane du kan lukke på.

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

tak for de hurtige svar
1. er godt klar over jeg bliver våd, men ved bare at de tager cirka 15 sekunder at montere en ventil på et kobberrør

dreamer81, ja har være nede og kigge på hvad ejern siger er hoved ventilen, men er i tvivl om hvor mange omgange den skal have og hvilken vej jeg skal dreje den for at lukke, og vil helst ikke stå med hoved ledningen åben, for der kan jeg satme ikke gøre noget hvis der lige pludselig pisser vand ud

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

Hvis du skal skære i røret vil jeg sige nej... du kan hurtigt stå med et rør der kun er delvis skåret og vandet vælter ud og du kan ikke komme til at montere ventilen... det dur ikke

Har selv gjort det med et toilet hvor jeg kunne skrue det af - med vand på - og så montere en åben ballofix.. det fungerede med afskærmning, gaffetape og en gulvspand... men i en lejlighed (underboer) og et rør du først skal skære dur det bare ikke - du har ingen plan B hvis det går galt

Den hovedventil som ejeren har peget ud skal sikkert bare drejes med uret til den ikke kan mere - det er jo nemt lige at løbe op og se om vandet er stoppet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
frw
hehe true enough kigger lige en ekstra gang på det imorgen, er bare ikke til at hitte ud af når der er 4 rør det samme sted og jeg ikke aner om der er kun er en vandforsyning til huset :S

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

Annonce
Har du dit eget vandur, eller deler du det, med de andre lejligheder?

Det findes hovedventiler, som skal skrues uendelig mange o/m for at lukke...

mvh jens
je__ns

okay tak for svaret det vil jeg prøve imorgen formiddag så

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

Nu hjælåper det jo at du bor på 3. Formodentlig.
Trykket er måske ikke så højt igen.
Og det kan være en fidus at åbne alle mulige haner så trykket falder.
Også hvis du skulle være på talefod med na-og underboer er der mulighed for at nogle af dem osse kan "lukke vand ud"
Endvidere bør du øve dig lidt på operationen. Og have en vandslange, der er proppet ned i et afløb, klar.
Så går det fint.
hpox
mange tak for rådet, vil dog se om jeg kan hitte ud af hvordan hovede ventilen skal skrues for er overbevist om det er den jeg må have fundet, efter at have snakket med udlejeren

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

ikke for at være en lyse slukker en man må IKKE som privat person sætte balofix på vandet.. (men du må godt skifte dit køk bat hvis der havede sidet en balo under vask?.

hellere skide det ud end at smide ud..

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis