At skære i en stavlimet bordplade

Jeg har købt en stavlimet egetræsbordplade i Ikea og vil høre om der er nogle, som har erfaring med at skære sådan een til? Bordpladen er 60 bred og vi skal kun bruge 40 cm hvilket akkurat kommer til at passe med, at man kan skære langs stavlimningen hvis I forstår hvad jeg mener? (Pladen skal ligge ovenpå 4o cm skabe) Der er selvfølgelig lidt usædvanligt at skære på langs af en bordplade, men jeg håber at det kan lade sig gøre, da jeg ellers skal betale en meterpris for pladen, hvilket gør den mere end dobbelt så dyr. Kan vi save bordpladen med en stiksav og efterfølgende rette kanten med en overfræser, eller skal vi på jagt efter en snedker som evt vil skære den for os?

Kreativ

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ps!
Pladen er 38mm tyk...

Kreativ

Den kan sagtens skæres på langs, men jeg vil nok anbefale en rundsav, en stiksav har tendens til at skride ud i så tyk en plade, hvis man ikke er meget påpasselig med at lade den arbejde i fred. Bliver den gennemsavede kant synlig, eller skal den 'bare' ind mod væggen ?

/ Claus

Den skal skæres med rundsav på førings skinne. en stiksav "kan" ikke skære lige.

Jacob
Gå ned til maskinsnedkeren, det er et dumt sted at spare, for du skal se på det længe efter...

Bent.

Ja. Den savede kant skal vende ind mod en væg, men det er meningen at vi vil gøre den pæn med en overfræser.
Vi er helt klar over at det bedste er at skære pladen med en rundsav, men en "almindelige" snedkere er ikke meget for at skære i en plade, som ikke er købt hos dem. Kan bestille den i 40 bred, men som sagt er prisen næsten 3 gange større og det synes vi er i overkanten, når man kan købe en færdigskåret så meget billigere. Vi er igang med at supplere det køkken vi i forvejen har og det er også købt i Ikea og det skulle gerne passe sammen.

Kreativ

Annonce
Nu ved jeg ikke hvor lang pladen er men du kan skære/save den rimeligt pænt med den gode gamle fuksvans - det vil blive pænere end med stiksaven som er tæt på umulig at lave et pænt snit med (men hvis vi snakker 3 meter bordplade får du nok lidt lange arme) - du kommer nok under alle omstændigheder til at gemme kanten med en liste hvis du vælger den løsning - jeg ville så save den f.eks. 40,1cm og så slibe den ind til 40 med et godt langt slibe-brædt

Du kan evt. godt prøve at gøre kanten pæn med en overfræser men så skal du have en metalskinne at styre efter og du skal være sikker på at dit fræserhoved et langt nok til at nå hele pladen igennem - du skal også huske at save så du mindst har noget at arbejde med - altså f.eks. så den saves 40,5cm og så tager du de sidste 5mm med fræseren - som så ligger og kører op af styreskinnen

Nu kan jeg se på dit postnr at du bor rimeligt tæt på Silvan i gladsaxe (ved trafikpladsen) de har et ret stort udvalg af bordplader også stavlimede og skærer stort set alt på mål - hvor du så kun betaler per snit (og det er ikke dyrt) - måske var det værd at tjekke ud

Den rigtige løsning er som de andre skriver en rundsav -
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har også overvejet Silvan, da det jo selvsagt ville være noget nemmere, da man som du også nævner betaler pr snit. Men der er ret stor forskel på bordpladerne lige så snart de ikke er købt samme sted, og det selvom det er samme træsort. Den ligner slet ikke den vi har i forvejen, heller ikke i farven. Det er en egetræs bordplade på 180 cm og den koster 699kr hvilket jo er ret billigt, men 1200 kr pr meter hvis den skal skæres. Men vi kommer jo nok til at bide i det sure æble :o(

Kreativ

Smid en 50,- hos din lokale maskinesnedker, så skærer han den med garanti for dig.

50,- for 5 minutters arbejde er der ikke mange der siger nej tak til...
Silvan tager 15 kr pr snit, som jeg lige husker det.

Hvis du allerede har købt pladen, et andet sted. Kunne du jo alligevel prøve Silvan, og hælde vand ud af ørene, og fortælle dem en historie fra de varme lande, så skære det nok din plade for dig.

Ellers køb en rigtig god fuksvans, så længe tager det da ikke at save et par meter

mvh jens
Du kan købe en rundsav for den prisforskel! Det behøver ikke være en super model hvis det kun er til det ene snit. Hvis du har en anden plade med en helt lige kant, kan den bruges som erstatning for føringsskinne, du spænder den bare på bordpladen med et par skruetvinger, i en afstand så det passer med at sålen på saven kører op ad, når den skærer i 40cm bredde. Sav stille og roligt, så saven får lov at arbejde. Jeg har skåret masser af plader op på den måde (også min 10kkr bordplade til køkkenet, der var leveret med underlimet vask...)

Du kan evt. køre en prøvetur med saven, hvor du skærer til f.eks. 50cm bredde - så kan du øve dig der, uden at det går ud over det stykke bordplade du reelt skal bruge. Samtidig kan du også lige lure hvilken side der bliver pænest efter savning, og så evt. save fra den anden side når det er alvor.

Hvis kanten blot skal mod væggen burde det ikke være nødvendigt at gøre andet end lige at pudse kanten så den er behagelig at arbejde med.


/ Claus

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis