At skære i en stavlimet bordplade

Jeg har købt en stavlimet egetræsbordplade i Ikea og vil høre om der er nogle, som har erfaring med at skære sådan een til? Bordpladen er 60 bred og vi skal kun bruge 40 cm hvilket akkurat kommer til at passe med, at man kan skære langs stavlimningen hvis I forstår hvad jeg mener? (Pladen skal ligge ovenpå 4o cm skabe) Der er selvfølgelig lidt usædvanligt at skære på langs af en bordplade, men jeg håber at det kan lade sig gøre, da jeg ellers skal betale en meterpris for pladen, hvilket gør den mere end dobbelt så dyr. Kan vi save bordpladen med en stiksav og efterfølgende rette kanten med en overfræser, eller skal vi på jagt efter en snedker som evt vil skære den for os?

Kreativ

Jeg har købt en stavlimet egetræsbordplade i Ikea... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa ellers kan du jo købe den billige til 699 og så køre ned i selvsame silvan og leje en rundsav for 85 kr for en dag - fat i et høvlet brædt som du spænder på pladen med et par tvinger, og så kører du rundsaven efter det

Den flade som skal ligge op a væggen - skal der være en liste over eller er fladen synlig ? hvis der er en liste kan du sådan set godt skære dem med stiksaven
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu stopper i.
Skal man lave et pænt snit skal forarbejdet være i orden.
Så man skal have en skarp klinge, en rundsav der kan save lige og lodret uden slør. eventuelt -1 grad og så noget der kan holde styr på rundsaven.
Silvan er et bud. Men pladen er relativt tyk. det er en hård træsort og med dem jeg har set betjene saven i silvan ville jeg ikke overlade sådanne en fin plade til dem.

Prøv at få den lokale tømrer eller snedker til at flække den. måske skal de have 200kr for det. det ville være mit bud.
For der er faktisk lidt arbejde i at lave det snit.

Jacob
Vi hælder også mest til at få en snedker til at skære bordpladen. Men som sagt; de fleste er ikke meget for det når den ikke er købt gennem dem. Men vi må vist bare prøve at ringe rundt igen igen, der er da et par snedkere mere i området hvor vi bor. Og hvis der ikke er nogen som bider på krogen, bliver vi vist nødt til at betale meter prisen. Men tak for alle de velmenende råd...

Kreativ

"Silvan tager 15 kr pr snit, som jeg lige husker det."

Nu har jeg ikke tjekket Silvan, men alle de andre GDS markeder jeg kender skærer kun på tværs, altså afkorter pladen.
Deres maskiner kan ikke klare et snit på 3 m.

Bent.
Der skal ikke være liste ind til væggen, det er derfor vi vil afrunde med en overfræser. Den plade vi i forvejen har er også let afrundet og det skal passe sammen. Men det lader til at være mere omstændigt end vi først regnede med, så det ender vist med at vi må bestile den i merermål... Vi synes jo bare at det er super ærgeligt når pladen ellers er ret billig...

Kreativ

nej nej rolig nu... det er bare os alle sammen der taler dig ud af projektet, som en ægte LDS'er... så er det sgu da et oplagt projekt at gå i gang med

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke at save den med stiksaven og slutte den af med overfræseren - evt let afrundet.. hvis det var de værktøj jeg havde til rådighed så ville jeg 100% sikkert gå i krig med det - bare sørg for at være grundig med at måle op, save stille og roligt derudaf - lad saven gøre arbejdet - og sørg for at overfræseren har lidt træ at arbejde med (f.eks. 5 mm) da den ellers godt kan være svær at styre synes jeg...

Så skal det sgu nok gå - og tilfredsheden du står med bagefter når det hele ligner en million og konen klukker af lykke... jamen det kan jo ikke slås
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Selvfølgelig kan man da klare det med en fucksvans, tænk bare på hvordan de lavede møbler i gamle dage, uden brug af rundsave og andet el grej

Silvan i Randers laver også langsgående snit, umidelbart vil jeg ikke mene 3 meter er noget problem

Så mon det ikke er standart for alle Silvan,er

mvh jens

En fucksvans er bedre end en stiksav. en stiksav er noget af det ringeste man kan bruge grundet det smalle blad.
En afrunding af bagkanten vil da blive en møgsamler. men det er bare mit gæt.
Min erfaring med en over fræser gør at jeg ikke tror at det bliver godt, uden et fast land til at styre den.

Går det helt galt, så send mig en besked så skal jeg nok finde en der kan save den.

Jacob
hej
Du kan SAGTENS skære et lige og ordentligt snit,(med stiksav), i et hvilket som helst materiale (næsten) !
Køb en ordentlig stiksav med pendulering, nogle gode klinger,egnet til emnet,brug en eller anden form for retholt og så afsted !
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis