Køle/fryseskab tøvandsrende problemer?

Hej Forum

Jeg har et 3 år gammelt Gorenje køle/fryseskab der volder mig problemer, og har ikke lige råd til en teknikker.

Problemet er hullet til tøvandet i køleskabet fryser til is og stopper hullet, så tøvandet havner i bunden af køleskabet.

Jeg har renset hullet så det ikke er stoppet til hele vejen ned til tøvandsbakken, men alligevel fryser toppen af hullet til is inden for 24 timer efter jeg har renset det?

Selv om jeg skruer op for "varmen" i køleskabet så der er 7-8 grader fryser hullet til is?

Jeg har tjekket gummilister og de slutter helt til.

Der er -25-28 grader i fryseren, kan det være skyld i problemet? Eller hvad kan der være galt.

Er termostat og føler hver for sig i sådan et skab?

Gorenje Type HDZ52S2526
Model RK4256E
ART: 145060

Mvh Sid
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om der er alt for meget fugt i dit køleskab. Slutter døren tæt?
Hvis skabet står lidt skævt gaber døren. Løses ved at justere benene under skabet.

MvH,

Bent.
Nej, det er for koldt.
-18 er rigtigt.

Bent.
Så kan det måske godt være termostaten, selv om den køler normalt i køleskabet, udover det hul fryser til?

Mvh Sid
Det kan desværre også være kompressorproblem.

Hvis ikke kompressoren kan yde nok til at køle fordamperen i køledelen langt nok ned, så bliver den ved mad at køre konstant, det vil som regel give det udslag at fryseren bliver tæt på -30 grader (kogepunktet for kølemidlet)

Så prøv at lægge mærke til om den kører konstant - så er der kun en vej..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Kompressoren køre ikke mere end den plejer, og det er ikke ret tit.

Mvh Sid
Nu har jeg prøvet at afrime fryseren, men det har ikke hjulpet :-(

Jeg har ringet med teknik hos gorenje, og de siger at -27 ikke er alt for meget, men ved heller ikke hvad problemet kan være.. Øv

Tror I det vil hjælpe at udskifte termostaten?

Mvh Sid
kontroller om lågeerne lukker tæt, når de har været lukket et par minutter skal det være svært at åbne igen
Dørene er ikke svære at åbne, men det har de heller aldrig været.
Hende jeg snakkede med fra gorenje, sagde jeg skulle sætte et stykke A4 papir i klemme i døren, og det skulle være svært at trække ud, men det det heller ikke, heller ikke selv om jeg presser ind på døren?

Kommer lige i tanke om at i 2007 sendte forsikringen det til rens/afvaskning i et firma efter en røgskade i lejligheden. Kan de have vasket det af i noget "forkert" som har ødelagt gummilisterne, som først skaber problemer nu? Listerne ser ellers fine ud...

Eller hvad er muligheden for at det kan være den termostat?

Mvh Sid

Skrevet af disneydk på 08 sep 2010 10:57
Nu har jeg prøvet at afrime fryseren, men det har ikke hjulpet :-(

Jeg har ringet med teknik hos gorenje, og de siger at -27 ikke er alt for meget, men ved heller ikke hvad problemet kan være.. Øv

Tror I det vil hjælpe at udskifte termostaten?

Mvh Sid

Nå - Så er Gorenje ikke klar over hvad temperaturen skal være i en fryser..

På nogle skabe, er der et varmeelement til afrimningen, da det ikke kan nås ved alm. optøningshastighed, men det er længe siden jeg har set det, og har ingen anelse om det er på dit skab.

Men termostaten tvivler jeg stærkt på det er - Hvis den er defekt, så er det enten fuld skrue eller hel død.. Meget sjældent at der sker andet..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis