Køle/fryseskab tøvandsrende problemer?

Hej Forum

Jeg har et 3 år gammelt Gorenje køle/fryseskab der volder mig problemer, og har ikke lige råd til en teknikker.

Problemet er hullet til tøvandet i køleskabet fryser til is og stopper hullet, så tøvandet havner i bunden af køleskabet.

Jeg har renset hullet så det ikke er stoppet til hele vejen ned til tøvandsbakken, men alligevel fryser toppen af hullet til is inden for 24 timer efter jeg har renset det?

Selv om jeg skruer op for "varmen" i køleskabet så der er 7-8 grader fryser hullet til is?

Jeg har tjekket gummilister og de slutter helt til.

Der er -25-28 grader i fryseren, kan det være skyld i problemet? Eller hvad kan der være galt.

Er termostat og føler hver for sig i sådan et skab?

Gorenje Type HDZ52S2526
Model RK4256E
ART: 145060

Mvh Sid
Hej Forum Jeg har et 3 år gammelt Gorenje køle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Takker for svarene...

Nu har jeg målt fryseren igen og nu er temp på -21, så det er vel fint nok.
Temp i køleskabet er 6-8 grader. Og dråberne på bagvægen render fint ned, men fryser stadig til is når det når det s**** hul :-(

Jeg har afrimet frys, og tør køleskabet godt igennem og renset tøvandshullet, men intet har hjulpet, øv øv øv.

Er der dømt nyt køleskab, eller er der flere gode ide'er?

Mvh Sid
Jeg kender ikke din køleskabsmodel, så det er gætværk i tågerne, men jeg har oplevet lidt i den stil tidliger.

1) Den meget lave frysertemperatur kan skyldes, at den står på indfrysning. Nogle frysere lader kompressoren kører konstant, andre slukker ved f.eks -30ºC, da kølemidlet alligevel ikke kan drive temperaturen længere ned. Check, om der er en indfrysningsknap/kontakt.

2) Isproppen i tøvandshullet har jeg oplevet af to årsager. Den ene var, at køleskabet var for fyldt, så der var dårlig cirkulation i rummet. Den anden var, at der sad en hylde i niveau med "tagrenden", så kulden fra fordamperen ikke kunne komme væk hurtigt nok. Hylden lidt ned og en lille plasticdims i klemme, så hylden ikke kunne komme så langt bagud. Så var det problem en saga blot.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Takker for svarene..

Jeg har prøvet alle forslag nu, men de har desværre ikke hjulpet.
Jeg har nu snakket med endnu en teknikker, som åbenbart var den første af dem som jeg har snakket med, som havde hørt om problemet. Hun sagde at det var noget der desværre noget der opstod på nogle skabe, men kunne ikke rigtig sige hvorfor. Men problemet kunne ikke rigtig afhjælpes uden det ville blive for dyrt :-(
Det var noget med de køleblokke der lå omkring det hul, der skabte problemet..

Men nu da skabet er defekt, kan jeg vel ligeså godt prøve om det kan laves, da jeg ikke har råd til et nyt..
Kan det der gitter bag på køleskabet pilles af? Jeg tænker på at hvis jeg kan komme ind til de køleplader, om jeg så kan få lagt noget isolering imellem køleblokkene og det hul??

Nogen ide'er til hvordan det kan gøres?

Mvh Sid
Du kan ikke afmontere ret meget - hvis du skærer et rør over eller det knækker, så er det slut..

Men det lyder som om isoleringen er "forsvundet" så den køler for hårdt i bunden.. Men nogen løsning har jeg ikke..

Overvej om ikke det er nu der skal et nyt skab ind..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Jo, kunne godt tænke mig et nyt skab, men får desværre ikke råd forløbig.

Kan man slukke fryseren på nogen måder når der kun er en kompressor? Så kunne jeg evt. undvære den.
Eller få fryseren til at blive 5 grader som i køleskabet med en ny føler?

Mvh Sid
Som regel sidder der ikke nogen termostat i fryse delen, den bliver udelukket styret af køleskabet dvs, når køleskabet køler så køle den også på fryseren, hvis den fryser til i så vil mit umiddelbare gæt være at der er et læk på rørsystemet, det passer meget godt med et lavere sugetryk, dvs. at fordamperen bliver koldere end normalt, termostaten bryder som regel ved en fordamper temp. på -2 eller ligene, og når så fryseren bliver "tvangs" trukket så kunne man godt forestille sig at meget af kølemiddelet vandre derop, idet kølemiddelet søger mod det koldeste sted.

men bare rent gæt værk. 

Køletekniker & Energiteknolog.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis