Hvilken akku-slagboremaskine ?

Hi alle!

Jeg har besluttet mig at anskaffe mig en bærbar skrue- samt boremaskine. Valget faldt på
Bosch 14.4 LI-2, som vidste sig at være ret uheldigt. En ellers lækker maskine, men er slet ikke kraftig nok til betonvægge, som jeg ellers har læst mig frem til den godt kunne klare. ("beton" og "slaghammer" er åbenbart ikke ensbetydende med "betonvægge" .Det lykkedes mig at bore et enkelt hul i væggen efter en del anstrengelser. Og den magtede slet ikke at lave et hul til i den samme væg.)

Nu savner jeg noget rådgivning til hvad jeg skal have i stedet for. Jeg stiller følgende krav til maskinen, efter prioriteten.
Som sagt, skal det være en akku-maskine, altså uden ledning, som også skal kunne klare:

1. boring i en betonvæg. (rigtig, indedørs betonvæg med rigtige betonbore)
2. boring af 6-8 huller + skruning af 20-30 skruer per opladning
3. pris på maks. 2000kr i DK (eller tilsvarende i EU)

 - lav vægt har også et plus.
Maskinen skal i gennemsnittet bruges et par gange om måneden, men skal kunne boring i betonvægge uden meget bøvl!


Forslag ?

Jeg har indtil videre kigget på følgende:
 - Bosch Uneo (ved ikke hvorfor den er billigere end 14.4 LI-2 )
 - Bosch GSB 14.4-2-li
 - Bosch GSB 14.4 ve-2-li

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der er det væsentligste når du skal bore i ægte beton eller for den sag i granit, er at slagværket i maskinen er Pneumatisk, om det kan fås på akku maskiner er jeg ikke klar over.

V.h.  Håndværkeren
Det er ikke nemt at kombinere, en rigtig borhammer med en alm boremaskine.
Makita laver en fortræffelig batteri borhammer, vil jeg tro du kan finde til 2000 kr , men den er så ikke særlig god som alm boremaskine.
(Hilti laver helt fantastiske batteri borhamre, men de falder udden for dit budget)

Nu har du en batterimaskine du er glad for, hvorfor så ikke bare købe en borhammer til 220 volt? de fås i god kvalitet til omkring en tusse.

mvh jens
Slagboremaskiner er noget fanden har skabt. De kan ikke klare beton, og andre steder behøver man ikke slag (måske undtagen til vanskelige skruer)
Du behøver to maskiner:
En skrue/boremaskine
En borehammer med SDS-plus system.

MvH,

Bent.
Bent Andersen har ret.

Man skal have (mindst) to forskellige maskiner
Din skruemaskine er fin nok men du skal suplere den med en borehammer fra harald nyborg og nogle beton bor fra Bosch, Dewalt, Hilti osv. ikke valko pirahna mitsomi og hvad alt det der hedder.

På borehammeren skal du være opmærksom på hvor mange joul den er på. min er på 3 joul. det er ok. men du skal ikke under 1 joul for så er den for svag. som f.eks. uneo.

Jacob
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 07 sep 2010 04:43
Det der er det væsentligste når du skal bore i ægte beton eller for den sag i granit, er at slagværket i maskinen er Pneumatisk, om det kan fås på akku maskiner er jeg ikke klar over.

V.h.  Håndværkeren
ja tak, det har også læst mig frem til

Skrevet af lynæs på 07 sep 2010 06:33
Har man købt billigbor?
Niks, gode SDS-bor, som ellers kører meget fint i min anden boremaskine
>je__ns
Mahita til de 2000kr - Er der en du evt. kan anbefale til opgaven ?
Hvad med Hilti ?
Jeg fandt ellers Bosch GSB-18-2-LI til denne pris (2x1.3A batt. + porto 189kr), som koster over 2K her i DK. Så mon ikke man kunne finde noget fra Hilti, op nettet til under de 2k. Jeg kender bare ikke deres akku.modeller.

>Alle

Jeg har en 600W Atlas Copco (PHE 20 RL-N) med ledning, som klarer betonvægge, som om de var lavet af gips og som har tjent mig i mere end 15år nu. Den er dog med ledning OG lidt stor og tung til at tage rundt med.

Kan man ikke få en akku-maskine med SDS-system samt mulighed for at bruge den med skruer. evt. med en adapter ?

Jeg er klar over, at man skal gå på kompromis,hvis man gerne vil have kun én akku-maskine.
Min akku skal slet ikke være så kraftig som min nuværende Atlas Copco. Så længe den klarer alm. indedørs betonvægge, samt kan bruges til at skruning, er jeg glad.

Som Jacob Antenne nævner, er Bosch Uneo måske ikke kraftig nok.
Jeg har luret lidt på Bosch GSB 18-2-Li. Hvad siger I til den ?
GBH 18v fra bosch slår med 1,7J så den er fin.
Jeg tvivler dog på at 1,3Ah ved 18v rækker til den.
Jeg har storebroderen. gbh 36v (3J). Den deler batteri med en plæneklipper. så dens batteri er ikke for sjov. Så der skal bruges en del energi til hammer boring. så find en med et 2,6 eller 3Ah batteri til.
Jeg har dog selv kigget på maskinen da jeg syntes min er lige lovlig tung at stå og fægte med i strækt arm ud til siden på en stige.
Det bosch oplyser ang. muligt arbejdsområde og optimalt arbejdsområde passer meget godt inden for normale borlængder (max 20-30cm lange bor). på de 1m lange 10mm bor kommer min på arbejde.

Jacob
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis