Brøndvand til vaskemaskinen.

Jeg har et teoretisk spørgsmål som er afledt af at vi er et par kolleger der havde en diskussion. Vi har så efterfølgende fundet ud af at det tilsyneladende slet ikke er tilladt at gøre det vi snakkede om så vi holder lige spørgsmålet på et teoretisk plan her.

En person har en brønd på 1 meter i diameter hvor der dagligt kan tappes ca 500 liter "gratis" vand (Gratis = Strøm til pumpen ikke medregnet)..

Personen foreslår at man vha. en dykpumpe samler vandet op i en regnvandstønde og vha. et hjemmevandværk tager vand fra tønden og laver det nødvendige tryk.

Så kobles hele molevitten til vaskemaskinen og man bruger dette "gratis" vand til at vaske tøj i.

Eneste forhindring er at brøndvandet ikke er helt rent.

Derfor lyder spørgsmålet. Kan man få et filter som kan filtrere de urenheder som er i vandet fra så det kunne bruges til formålet uden at tøjet misfarves eller på anden måde ødelægges ?

Hvis svaret er ja, er det så rentabelt ? (Altså koster det mere at filtrere vandet end det koster at tappe alm postevand fra vandværket...Her snakkes ikke om anskaffelse af udstyr men kun om driftomkostninger til evt nye filter indsatser osv.)..

Som sagt et hypotetisk spørgsmål men hvis man kan få filter så vil jeg gerne have links og forslag så vi en gang for alle kan få afgjort hvad der er op og ned her..

Vandet skal bare være rent nok til at vaske tøj i det skal ikke være så rent at man kan drikke det...

Henrik Madsen

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan da sagtens lade sig gører, jeg har da først her i Juli måned fået indlagt komunalt vand fra et vandværk. Ellers er det kommet fra egen brønd hentet op fra 36 m. dybde med en injektor pumpe. Herfra føres det igennem en sandfilter tank på 300 L. hvor speciel sandet alt efter hvor snavset vandet er skal udskiftes hvert andet år, pris ca. 1000,00 kr. for sandet. herfra går det igennem et bomulds filter der udskiftes en gang om måneden, det koster ca. 75,00 kr. pr styk.  Og så skal der betales vandlednings afgift af spildvandet, det er komunen der beregner hvor meget vand der bliver hentet op og hældt ud igen. SÅEH Gratis HA HA 
@Håndværkeren

Det vil sige at regnestykket for filtrering årligt bliver : 1000 + (75*12) = 1900 Kr.

Dertil skal så tillægges afledningsudgift og lidt strøm til pumperne ?

De 2 filtre du snakker om er de begge nødvendige hvis der kun er tale om at bruge vandet i en vaskemaskine ? Spørger fordi jeg gætter på at du brugte det til drikkevand også ?

je__ns

Vi er klar over at det ikke er lovligt og spørgsmålene er derfor også hypotetiske..

Henrik Madsen

 

Ja de er nødvendige hvis du vil have rent vasketøj Sandfilteret tager de grove urenhedder og bomuldsfilteret det fine som okker o.l.
Men jeg kunne stadig ikke bruge vandet til mad og drikkevand, har købt kildevand i store mængder. På sigt er det dog billigere med komunalt vand, selvom indstaleringen løb op i 35000,00 Kr. Skal dog for en ordens skyld, sige at der er ca, 100 m. ud til offentlig vej / Vand.
Hej Henrik,

Hvorvidt der skal filtreres, afhænger fuldt ud af den kvalitet du pumper op. Her tænker jeg ikke kun på sand osv. men også jern, mangan, okker for at nævne noget som virkelig misfarver. Tila at rense for dette, skal der dyre filtre på og dermed kan det ikke betale sig. Men dette vil kunne fastslås ved en vandprøve fra brønden.

Men hvad værre er, hvis du pumper det op i en tønde, så starter der en række nye problemer.. Alger og bakterier som de værste.. Alger vil også kunne misfarve og ikke mindst lugte. Bakterier er dog den værste, for at komme dem til livs, skal du enten tilsætte klor eller andet.. Ellers skal du vaske på temperaturer over 60 grader for at slå dem ihjel.

Vand opbevares altså bedst mørkt og koldt = i jorden, indtil det skal bruges.

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis