Små, sære blommer?



Er der nogen, der kender disse små blommer?
De vokser på nogle rodskud på gamle, væltede blommetræer af ukendt art.
Jeg formoder det er vildskud, men så skulle de vel nærmest være uspiselige?
De er utrolig velsmagende og søde, deres "sure" udseende til trods, og er ca. 25 mm i diameter. Det er bestemt ikke mirabeller.

Med venlig hilsen
ktm

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det er Mirabeller når de er overmodne, bliver de melede
Tror snarere jeg er sej som gammelt sålelæder, simpelthen uspiselig
Er ret sikker på at det er sorten Reneklode. Prøv at Google det eller se :http://www.flickr.com/photos/flips99/2807785089/

Vi har selv et træ med dem. Ja de er meget søde og velsmagende - det ved bierne også! Så derfor når vi sjældent at plukke vore, før bierne har været og "nippe" i hver eneste. Kunne de så bare spise en helt op, i stedet for at lige smage på alle.

Overvejer faktisk at fælde træet igen.

PS det er en sort der først giver godt udbytte når trået når en vis alder.
Med hensyn til bier og hvepses æderi af vore blommer mm. har jeg med stort held undgået ethver angreb, på mine blommer ved at ophænge flere 2 l. flasker med sød saftevand i træerne. Mit ene blomme træ har været så fyldt med blomme, så de nærmest hængte i klaser som druer. Det er de store gule blommer.
Til gengæld ligger der ca. et 2 cm. tykt lag hvepse mm. i bunden af flaskerne.
Annonce
De her blommer er meget mere intense i smagen, men også meget mindre end, Reneklode.
Vi har også for en del år siden, primært til glæde for hvepse og mosegrise, haft et lille Reneklodetræ. Naboen har stadig et par stykker, hvor hvepsene florerer i stort tal.

God ide med saftevand i flasker. Kattene har udryddet mosegrisene og kunne jeg selv klare hvepsene, er der måske igen basis for flere søde blommer. Desværre har vi nu kun et Vitorieblommetræ tilbage, en blomme som ikke er den helt store oplevelse.

Men hvad så med ens dyrevennehjerte? Er det synd for hvepsene?

Med venlig hilsen
ktm

 

Til trods for den lidt dværgagtige størrelse hælder jeg nu også til Henrik m.fl. antagelse om at der er reine claude blommer.
Størrelsen - også på blommer :-) - kan jo være påvirket af mange forhold.
Jeg havde for år tilbage et conferencetræ, hvor pærerne hvert år var markant mindre end genboens tilsvarende. Men smagen, skrællen og formen var den samme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis