Antenne Installation forgrening

Hej

Jeg skal have påkoblet et antennekabel til en nuværende stikledning. der er trukket langs huset. den nuværende installation er ført til en antennebox i stuen, jeg skal have ført et nyt stik ind på 1. salen, kan man bare klippe kablet udv. og montere det i en antenneforgreningsbox og så føre det videre op ? og skal jeg bruge en slutantennebox eller en sjølfeantennebox på 1. salen ? jeg ved ikke hvilken box der sidder i stuen ?
Hjælp  

Mvh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ik købe en sløjfe dåse og så sløjfe i den nuværende antenne dåse du har i stuen og fører den op på 1sal? Frem for at begynde og pille ved antennekablet der kommer ude fra?

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

hov svarede lige lidt hurtigt, læste dit indlæg igen.... Hvis jeg var dig, ville jeg købe en sløjfe-antennedåse, sætte den i stuen og så trække antennekabel fra den og op til 1sal hvor du afslutter i en slut-antennedåse...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Når du skal i gang med at ændre på en antenneinstallation skal du være opmærksom på at der i forbindelse med digitaliseringen bliver stadig større problemer med højfrekvensstøj.

De "normale" antennestik med plasthætte er ofte årsag til problemer, og mange færdigkøbte kabler er heller ikke gode nok.

Kabler, forgreninger og stil skal være HF-tætte.

De kabler man køber i metermål skal være en type hvor der udover den flettede skærm også er en foliekappe.
Stik og fordelere skal være helt af metal, Televes laver en serie der er god til en rimelig pris (ca. 15 kr for et stik og ca. 150 kr for en fordeler 1:5.

De kan købes hos Elfa i Brabrand (tidligere Århus Radiolager) som jeg ikke har aktier i
Hey Akselj
har du ikke et godt link til en stjerne fordeling,
antenne kabler i deverse rum skal vel også være lige lange /afstemte.
jeg står selv for at skulle trække nogle antennekabler i forbindelse med renovering af et hus
og er, kablerne ikke lige lange vil der vel være forskeld på signalet
mv snogen

det var en del af planen .....såda da

Annonce
Jeg regner med at du er tilsluttet et kabel TV anlæg, Yousee brugere har tit problemer med DK4 som analog, grunden er at denne kanal er placeret på en frekvens som er meget støjplaget, hele beredskabet kører på denne frekvens (politi, brand og redning)
I vort område kan mange slet ikke modtage denne kanal, og andre har meget dårligt billede, så denne kanal er god som prøve på om din installation er i orden.

Som jeg skrev forleden dag, gode kabler of HF tætte stik splittere og forstærkere er nødvendige.

Televes produkterne er gode, kan bestilles hos Elfa

Televes splitter kan være denne
http://www.dustinhome.dk/pd_5010213545.aspx?intcmp=aredir hvis der er udgange der ikke benyttes bør der monteres en 75Ohm afslutningsmodstand som kan købes sammen med splitteren

Her er en side med forskellige typer af splittere og antennefprstærkere
http://www.auroragroup.eu/shop/forms/products.asp?grp=B&f=290&hl=Antenne%20/%20Vis%20Alt&sk=&sv=&sq=&so=0&news=&pltype=&plid=&wo=

Her er et eksempel på en installation
http://www.rendsagerparken.dk/dokumenter/file/antenneombygning.pdf

Efter mine erfaringer er kabellængderne i en stjerneinstallation ikke kritiske, jeg har mellem 5 og 50 m kabler uden problemer.
takker for linkene
aksel

det var en del af planen .....såda da

Skrevet af DFA10 på 06 sep 2010 21:18
Hej

Jeg skal have påkoblet et antennekabel til en nuværende stikledning. der er trukket langs huset. den nuværende installation er ført til en antennebox i stuen, jeg skal have ført et nyt stik ind på 1. salen, kan man bare klippe kablet udv. og montere det i en antenneforgreningsbox og så føre det videre op ? og skal jeg bruge en slutantennebox eller en sjølfeantennebox på 1. salen ? jeg ved ikke hvilken box der sidder i stuen ?
Hjælp  

Mvh
Basalt set Ja.
Men kun hvis antenne signalet er kraftigt nok. Det burde det være. men der er ingen garanti.
Som andre har nævnt så har kabel TV leverandørne problemer med uønskede signaler fra TV sendere.
Man skal altid tilstræbe at bruge slut antenne stik dåser. Men hvis du nu satte en sløjfe dåse i stuen og en slut dåse på 1 sal vil du udnytte at der sidder en signal splitter i en sløjfe dåse.

Men køb antenne stikkene i en god kvalitet. hverken LK eller Triax (som har leveret til LK) er nødvendigvis god kvalitet.


Jacob
Onkel Harald har HF tætte antennestik i deres seneste katalog, koster ca. 15 kr.
De albue stik harald har er en kopi af nogle HF tætte.
Hav en naturlig mistanke mod noget der ligner forkromet plastik. dem der er lige ser der imod ok ud, på billedet.

Jacob
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis