Stikkontakter i rum uden

Hej

Jeg lidt af et problem. har lige overtaget et, hus og har først efter købet, opdaget at der på 1. salen kun er én eneste stikkontakt, og det er i den ene værelse, der er 2 yderliger værelser, hvor der meget gerne skulle være stikkontakter i, men det eneste strømtilslutning der er i de 2 rum er afbrydere til loftlamper, i det ene rum er der bag afbryderen 2 ledninger, et orange og et hvidt, jeg regner med at det orange, er en mellemledning. i det andet rum er der i midlertid 3 ledinger alle "gamle" stofledninger i samme farve. nu kommer spørgsmålet så, kan der påkobles en stikkontakt til disse installationer? tanken var at den afbryderen skulle skiftes og så sammenkoblet med en enkelt stikkontakt i samme ramme og dåse. nogle der har en idé til hvad jeg gør?  

Mvh.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok bide i det sure æble og lave en helt ny ledningsføring af moderne kabler.
Hvis du sætter alt for meget på de gamle stofledninger, risikere du kortslutninger, brand og det der er værre...


Green

Jeg ville ikke være betænkelig med at sætte en enkelt stikkontant op der hvor du har din afbryder

De 3 stofledninger kan (bemærk at jeg siger kan.. som i måske) være en fase, en nul og en mellemledning til lampen - hvis du ikke har nogen farveforskel på ledningerne (ofte er en af dem sort, men det kan være svært at se da stoffet er falmet over tid) så ville min vej frem være at finde multimeteret frem og finde ud hvad der er hvad

Hvis du over nogle af ledningerne kan måle 230 volt, jamen så er det sådan set hvad du skal bruge til din stikkontakt... hvis ikke, jamen så har du ingen nul... og så bliver det noget mere kompliceret

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ved ikke, hvad stærkstrømsreglementet/bekendtgørelsen siger om selv at etablere stikkontakter, men reglement og bekendtgørelse uagtet, så er det noget jeg ville overlade til en elektrikker.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej DFA10...

Det ene sted for du kun har 2 ledninger bag din afbryder kan du i hvert fald ikke sætte en stikkontakt... Da det er en fase der kører gennem afbryderen og så op og tænder lyset... det andet sted hvor du har 3 ledninger, kan du måske være heldig og sætte en stikkontakt... hvis du som skrevet tidligere kan måle 230V på 2 af ledningerne... alternativet er at du kan trække en nul-ledning oppe fra lampestedet, hvis der er plads til det i røret... så vil det være muligt at lave stikkontakt under afbryderen... men jeg vil nok prøve hive fat i en elektriker og hører lidt nærmere, og få ham til at kigge på det

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Vil lige tilføje, at du ikke nødvendigvis har fat i en fase og nul, fordi du kan måle 230V mellem to ledninger. Det kunne også være en fase og en mellemledning, der går til en lampe, hvor der sidder en pære i.

Ryger der en sikring, hvis du prøver at kortslutter dem, så er det fase og nul. Er der en lampe der tænder, så er det en mellemledning og ikke en nul
Annonce
Hej,

Den rigtige løsning ville være at trække et nyt kabel fra en ny sikringsgruppe i din tavle, og så lade det forsyne din overetage og de nye kontakter.

Men det er altså et arbejde for installatøren - ikke gds arbejde. Desværre..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Baseret på alle besvarelserne har jeg bestilt elektriker til fredag, så må vi se hvad han siger, men efter at have prøvet mig lidt frem tror jeg desværre at vejen frem er som kamb skriver, at trække et helt nyt kabel..... dyrt :-( tror jeg, nu må vi se, jeg skriver gerne tilbage hvordan det gik når han har været der, det kan måske give lidt klarsyn, også for andre :-)
Rolig..

Så dyrt behøver det nok heller ikke blive - bed ham lave et tilbud på det. Er det helt i skoven, så prøv en anden, så har du noget at sammenligne med..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Så nu har elektrikeren været her, han skiftede alle de gamle ledninger ud, som viste sig at være primært gamle stof ledninger, som altså ikke var for pæne, nogle af dem var rustet fast i de gamle kabelkanaler. der blev opsat 8 stikkontakter af forskellige slags fra LK (rigtigt godt system) samt skiftede han alle afbrydere og lampekabler. , jeg købte dele af produkterne selv, jeg købte både hos Green-Line og STARK. sjovt nok viste det sig at STARK var billigst, hvilket jeg ikke lige havde troet, dog havde de ikke fast ledning på lager da jeg var der. Jeg hjalp selv elektrikeren med at forborer og montere rammer. hvilket nok har sparret "lidt" tid :-)
alt i alt gav jeg ca 2300 kroner for el-produkterne og 2500,- inkl. moms for elektrikeren for 4,5 times arbejde, samt de småting jeg ikke havde fået købt. syntes det var fair nok pris, og det virker bare :-). til sammenligning fik jeg et andet tilbud fra en anden elektriker, de ville komme 2 mand og så klare det hele og det ville blive ca. 6000,- inkl. moms så jeg vil da mene jeg har sparret lidt ved at købe produkterne selv, samt at hjælpe til :-)
Næste projekt er at få skiftet alle de stofledninger der så er på stueplan, dette er dog nye kontakter, og der skal ikke etableres nye kontakter, blot trækkes ledninger. pris ca. 2000,- inkl moms siger han, så det tror jeg bliver snart :-)

Ved ikke om dette er interessant for nogen, syntes bare tit jeg sidder og tænker, når jeg læse andres indlæg, at det ville var sjovt at hører hvordan det så gik :-)
Det er fint at du kommer med en tilbage melding.

Det lyder til at du har fundet en fornuftig elektrikker, hold fast i ham.

Jeg kender godt følesen af at få noget lavet rigtigt, og noget billiger end forventet

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis