Hurtig hjælp søges: Stål- eller AluZink-tagrender?

Hejsa!

Mit hus har nu stået uden tagrender i godt et år pga. facaderenovering (gavl, udhæng, stern, m.v.), og det er nu på høje tide at få nogle render på. Jeg har kig på 2 typer fra Plastmo, hhv. deres galv. ståltagrender og aluzink-tagrender.

Galv. ståltagrenderne vil koste mig ca. 5.200,- (for 2 x 18 m (3 á 6 m) ståltagrende med 62 lange rendejern, 4 samlinger, 4 endekapsler, 2 stk. nedløbsrør med 4 bøjninger, 2 sokkelknæ, 2 brøndkraver og én vandudviser samt lim), og AluZink-tagrenderne vil koste ca. 7.400,- (stort set samme materialeliste, dog er disse render kun 3 m, så derfor dobbelt så mange render/samlinger). Ståltagrenderne har 8 års garanti mod gennemtæring, og AluZink 15 år. Huset er et typisk 70'er hus, p.t. med eternittag, men vi påtænker udskiftning til tagpap om nogle år. Huset ligger ca. 3 km fra havet (dog højt beliggende), men mange i nabolaget har ikke haft problemer med galv. ståltagrender.

Men hvilke skal jeg vælge? Er AluZink-tagrenderne merprisen værd? Stilmæssigt er det nok hip-som-hap.

Håber nogen kan komme med et par indspark hurtigst muligt, så jeg kan få fyret en bestilling afsted.

På forhånd tak.

PS. Jeg har fravalgt ren zink, da jeg har fundet den væsentlig dyrere.
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alu-zink. Helt klart.
Alt efter hvor du bor holder de måske længere.
Dernæst: Arbejdslønen er nok den samme for begge typer. Hvilket betyder at merprisen for Aluzink betales for den bedre materialekvalitet.
Skrevet af hpox på 06 sep 2010 11:31
Alu-zink. Helt klart.
Alt efter hvor du bor holder de måske længere.
Dernæst: Arbejdslønen er nok den samme for begge typer. Hvilket betyder at merprisen for Aluzink betales for den bedre materialekvalitet.
Bor i Kalundborg, ca. 3 km fra fjorden. Men ret højt, ca. 55-60 m.o.h. Det er sjældent vi ser havgus, tåge, og. lign.

Arbejdsløn - forstår ikke helt hvad der menes (jeg vil montere dem selv) - tænker du på lønninger ifm. produktionen? Eller også koster de bare mere, fordi det er et ret nyt produkt (fra Plastmo), og måske derfor lidt "hypet"?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja. Påvirkningen fra forurening og havgus har jo betydning for levetiden. Og alt andet lige vil alizink nok, osse der, være det bedste valg.
Jeg troede faktisk at der var arbejdsløn i de priser du nævner.
Men jeg er ikke ajour met prisudviklingen på "tagrendemarkedet"
Nu ved jeg ikke hvor du handler. Er det tilbud eller vejledende priser. du har fat i?
Husk på at der altid er plads til en 10-20% rabat i den lokale trælasthandel. :o)
Skrevet af hpox på 06 sep 2010 12:16
Ja. Påvirkningen fra forurening og havgus har jo betydning for levetiden. Og alt andet lige vil alizink nok, osse der, være det bedste valg.
Jeg troede faktisk at der var arbejdsløn i de priser du nævner.
Men jeg er ikke ajour met prisudviklingen på "tagrendemarkedet"
Nu ved jeg ikke hvor du handler. Er det tilbud eller vejledende priser. du har fat i?
Husk på at der altid er plads til en 10-20% rabat i den lokale trælasthandel. :o)
Priserne er udelukkende for materialer.

Jeg undersøgte priserne for tagrender på nettet og trælasthandler sidste efterår, og ingen butikker kunne komme i nærheden af netpriserne. Så jeg har fundet materialerne hos et par netbutikker, og bedt dem om at give tilbud.

(Men det kan da være jeg skal give et par lokale trælaster en chance mere med et bud på AluZink fra Plastmo).

Jeg kender som sagt ikke tagrendemarkedet så godt.
Men ihvertfald for byggematerialer som tagplade, undertag, isolering, træ, plader generelt, osv. altså den type materialer som en trælasthandel har stor omsætning af. Nemt kan konkurrere med netbyggemarkederne.
Ihvertfald her i Århusområdet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
er selv blikkenslager fra kalundborg og ville klart vælge zink også så meget dyre er det ikk men det er både pænere og mere holdbart men husk at købe en tagpap der kan sammen med det tagrende materiale som du nu vælger..

hellere skide det ud end at smide ud..

nok et lidt dumt spørgsmål. men hvilke stål legering er der tale om på stål tagrenderne ?

Jacob
Jeg har lige monteret en Lindab ståltagrende, på min carport, som jeg lige husker var den langt billigere end den pris du nævner på stålrender.
Nu købte jeg godtnok i det lokale XL, og ikke i en fin og billig net-trælast

mvh jens
Skrevet af Jacob Antenne på 06 sep 2010 19:22
nok et lidt dumt spørgsmål. men hvilke stål legering er der tale om på stål tagrenderne ?
Det er en galvaniseret ståltagrende (0,7 mm stål), så der er vel ikke tale om en egentlig legering. Kilde: http://www.plastmo.dk/tagrender/stå...o.aspx

Skrevet af je__ns på 06 sep 2010 19:31
Jeg har lige monteret en Lindab ståltagrende, på min carport, som jeg lige husker var den langt billigere end den pris du nævner på stålrender.
Nu købte jeg godtnok i det lokale XL, og ikke i en fin og billig net-trælast

mvh jens
Uden at vide noget om det - mit hus kræver nok mere tagrende end din carport...!

Materialelisten (for stål) er som følger:
6 stk. Stål tagrende, nr. 11, galv., á 6 m (i alt 2 x 18 m tagrende på hver sin side af huset)
4 stk. Stål samlestykke, nr. 11, galv.
4 stk. Stål endebund, nr. 11.
2 stk. Stål tudstykke, 11/75, galv.
62 stk. Stål rendejern, lang, nr. 11.
4 stk. Stål 70° bøjning, Ø 75 mm.
2 stk. Stål nedløbsrør á 3 m, Ø 75 mm
2 stk. Stål sokkelknæ/nedførsel, Ø 75 mm
2 stk. Stål brøndkrave, Ø 150 mm til 75 mm
1 stk. Stål vandudviser m. klap, Ø 75 mm
4 stk. Stål hængselstift, til murværk
2 stk. Lim til zink tagrender, 300 mL patron
samt et par løvfangere.

Hvis nogen kan skaffe det billigere end ~5.200,-, så lad mig endelig høre. Eller ~7.400,- for AluZink.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også