Kan jeg selv skifte aftrækket ("skorstenen") til min gaskeddel?

Det er et lodret balanceret aftræk. Kedlen er en 11 år gammel BAXI PF 50.

Er der noget kompliceret/farligt ved dette arbejde, eller er det "bare" et dobbeltrør som skal pakkees ordenligt ved tilslutningen, så vi ikke dør af kulilteforgiftning?

Håber på gode råd fra mine GDS-venner :-)
   Martin Bank

 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah du kunne sikkert godt lave det selv, men hvis din forsikring stadig skal dække dit hus, så lader du en autoriseret vvs mand M/K ordne det.
Du må nemlig ikke pille der

V-h.  Håndværkeren
Det må du gerne!
Du behøver ikke en gang at være autoriseret noget-som-helst for at gøre det, men du skal f..... gøre det rigtigt første gang. Du erindrer måske Vaillant havde et par kedelige sager for år tilbage hvor en fejlkonstrueret inspektionsprop medførte kulilteforgiftninger hos et par familier.

Forsikringsselskabet kan/vil heller ikke kommentere sagen, hvis det er udført i henhold til fabrikantens instruktioner (kedlens og/ eller aftrækkets hvis det ikke er den samme).
 
MEN, du må kun bruge aftræksdele, der er overensstemmelseserklæret (CE) med kedlen dvs. som et komplet aftrækssystem med de dele af aftrækket der sidder inde i kedlen. Spørg derfor kedelfabrikanten om råd - f.eks. om samlinger skal tapes med alutape, når der er tale om alurør. 

Alligevel kan du for visse fabrikater, udemærket finde dele der passer på andre kedler. F.eks. passer dele til visse villakedler fabrikat Weishaupt til både Bosch og Milton kedler, men det er altså forbudt.

Tak skal i have.
Jeg fandt ud af at selve rørene i aftrækket intet fejler. Det er blot en muffe/manchet der går fra en diameter til en lidt større, der var lavet i så tønd kvalitet, og i aluminium, at den (selvfølgelig) var kolapset.

Virkelig ringe konstruktion... Jeg har fået drejet en tilsvarende overgang, i tykkere gods, så det skal nok holde fyrets levetid ud :-)

Tak.
Martin.


 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis