Susuki 30 hk

Hej
Jeg har købt en susuki 30 hk der starter godt ( el start ) men har et problem når der kommer belastning på skruen. Så vil den ikke tage gas. Det virker som et problem med bensintilførelse.
Hvor kan fejlen ligge. Er det i kaburator eller pumpe eller kan det komme andre steder fra ?.
Kaburator er skilt ad men kan ikke se at der er nogen problemer der, hvad kan det mon så være ?.

Håber at høre fra en sagkyndig.

Mvh. Palle
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en to, eller fire-takter?
Lidt generelt, hvis det er en totakter. (og tildels også firtakter)
Det kan skyldes flere ting, dårlig eller fejljusteret tænding, dårlig tændrør.
Manglende benzin, defekt benzinpumpe, fejljusteret kaburator, tankudluftning.
Utæt motor så den trækker falsk luft, zimmerringe mv.
Opslidt motor, manglende kompresition.
Propel har for stor stigning til båden.

mvh jens
Hej Jens
Det er en totakter der er nynovereret.
Motoren har ikke kørt ret meget. Propellen er formedentlig for lille til min båd så det kan ikke være den der gør årsagen.
Når jeg tager slangen fra bensinpumpen og starter motoren op vælter der bensin ud af slangen, så jeg formoder den er ok.
Der er taget kompresitionsprøve på motoren som viser den er rigtig god.
Bensin er der nok af, bare for at udelukke det.
Når motoren startes op er der ikke nogen problemer, den starter med det samme.

Håber dette kan hjælpe lidt.

Mvh. Palle

Nej jeg har ikke lige et konkret bud, udover hvad jeg har nævnt, eller en kombination af nogle af dem.

Hvis den har stået stille længe, kan ir og ander godt drille i kaburatorene.
Prøv at se på tændrørene, hvis et af den er sorte efter en sejltur, kan det være manglende tænding på den cylinder.
En svag tændspole vil kunne virke fint i tomgang, men når der gives gas, kan den ikke følge med.
Den skal kunne trække min 20 mm gnist, med afmonterede tændrør, og starter o/m
(husk aldrig at turne motoren, med afmonterede tændhætte, der skal være et gnistgab til stell)

mvh jens

Hej Jens
Tak for gode svar.
Når jeg har startet motoren op og giver sætter skruen til, vil den ikke tage gas når jeg sætter omdrejningerne op. Hvis jeg trækker chokeren halvt ud kommer der omdrejninger og trækkræft med det samme ( dog ikke fulde omdrejninger ). Tyder det ikke på bensinmangel.
Håber dette kan hjælpe lidt.

Mvh. Palle
Dit hovedstrålespids er stoppet eller der er noget galt med benzinstanden i karburatoren. Det sidste kan være fordi nåleventilen laver knuder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det lyder da helt sikkert som næringssorger, når det hjælper at give den choker.

Udover det lynæs nævner, kan et for lavt benzinpumpetryk, eller et stoppet benzinfilter være problemet.
Prøv evt at pumpe "bolden" mens du sejler, hvis det ikke hjælper, er det ikke benzinpumpen.
Er der en, eller tre kaburatore?

mvh jens

Tak for jeres gode svar.

Der er en kaburator på motoren.
Karburatoren er blevet skilt ad og lagt i petrolium et par dage. Der var ikke nogen synlige tegn på at der var noget der var stoppet til eller ir i kaburatoren.

Jeg er selv inde på at det kun kan være bensinmangel af en eller anden grund. Jeg har prøvet at pumpe bolden medens jeg sejler, det hjælper ikke noget, så jeg formoder at pumpen er god nok.

Når chokeren trækkes ud kommer der fart og trækkræft med det samme så jeg formoder også at tændspolen må være i orden.

Mvh. Palle
Der er ingen tvivl om fejlen, stoppet strålerør, som gir for lidt benzin i blandingen, hvilket der kompenseres for med den luftbegrænsning en choker gi'r. Så af med karburatoren, blæs kraftigt i dyserne, eller ta' den hen til en mekker, og få ham til at blæse de rigtige steder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skal det være rigtig fint, kan du få kaburatoren ultralydsrenset.
Jeg har ikke selv prøvet metoden, men det skulle være meget effektivt.

mvh jens
sidder der en accelerationspumpe til at give et strint benzin, når du giver gas, på sådan en. ?? Jeg oplevede det på en MC engang at den var i udu...


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis