Hvordan tilslutter jeg en lampe til en korrespoindance?

Som fraskilt er jeg noget grøn ud i gør-det-selv.
Jeg vil sætte en lampe op ved min indendørs trappe. Der er et lampeudtag midt på trappen. Jeg tror der er korrespondance, så lampen kan tændes/slukkes både ovenfor og nedenfor trappen. Der er 4 forbindelser i lampeudtaget: m1, m2/L, N og jord. Jeg kan få lampen til at lyse ved at forbinde den med m1 og N, men så kan jeg kun tænde/slukke ovenfor trappen. Hvordan skal jeg forbinde for at få korrespondancen til at virke?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er korrsp. tænding i det lampe sted, så ville det virke sådan som du havde monteret det, altså M1+N.
Og siden du ikke kan tænde afbryde samme lampe på hver sin afbryder, så er der ikke korrsp.
Afbryderen nedenfor trappen er sikkert til lys enten udenfor eller i samme rum som afb. sidder i.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Prøv at forbinde ledningerne til N+M2.
Det kan være at den er monteret der.

At der ikke skulle være korrespondance ved en trappe er utænkeligt!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er selvfølgelig rigtigt.
Men helt utænkeligt er det nu ikke, da jeg selv har en trappe der hvor der ikke er korrsp. til lampen over denne.
Just saying. ;o)

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Desværre. Jeg har prøvet at slutte lampen til N og M2 - så er der slet ikke lys i den....
Så har du sikkert ikke korrsp. over din trappe.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

IHC Wireless er din ven!! Ej... du har gjort det rigtigt, hvis du har prøvet på N-M1 og på N-M2, men hvis du kender en der har lidt kendskab til det kunne du jo få ham til at prøve at lukke op i afbryderen og se om der er lidt disp. ledninger eller andet guf inde bag ved, man laver _næsten_ altid en kors. ved en trappe Men som trickster skriver er der selvfølgelig desværre undtagelser...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis