aføb rørføring

Jeg er ved at ombygge badeværelset i mit sommerhus og ønsker at flytte toilettet. På den vedhæftede fil har jeg øverst illustreret hvordan afløbet fra toilettet er nu, før omlægningen, hvor toilettet er placeret langt inde i rummet og afløbet består af to 45 gr. knæk og derefter løber ud gennem fundamentet til septitanken. Jeg vil gerne flytte toilettet ud til væggen, lige over der hvor kloarkrøret går gennem fundamentet. Nederst har jeg vist hvordan jeg forestiller mig at skære røret over tæt på fundamentet, påsætte en skydemuffe og fire 45 gr. knæk. Er det en OK måde at gøre det på eller bør det gøres anderledes ? På forhånd tak for svaret.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er det hulemig ikke.
For det første er det aut. kloarkmesterarbejde.
For det andet skriver du ikke om toilettet skal stå lige præcis lidtret over gennemføringen i fundamentet.

Men ellers er metoden: Du finder ud af hvad afstanden fra væg til center af opføringsrør skal være.Du indkøber en dobbelt muffe 89 gr. bøjning eller en muffe+ alm 89 gr.bøjning. Dernæst saver du det eks. rør af i den rette afstand fra væggen. (Hvis der ikke er plads til bøjninger mv. hugger du enten ud i fundamentet omkring røret. Eller du laver samlingen udenfor).

Hvis Toilettet IKKE skal stå direkte over gennemføringen kan du dreje 98 gr bøjningen og ved et rørstykke og en bøjning få opføringsrøret op lige præcis hvor det passer dig.
Tusinde tak for svaret. Ja, toilettet skal stå lodret over gennemføringen. Jeg troede det var smart at undgå rette vinkler i afløbet, men jeg kan godt se at de mange 45 graders knæk kan virke bremsende. Jeg vil jo helst undgå at skulle hugge ud i fundamentet eller samle udenfor og samtidig få toilettet trukket så langt tilbage til væggen som muligt. Måske kan jeg nøjes med at hugge/skære lidt i den øverste del af fundamentet og sætte et pa 15 gr. bøjninger ind lige under toilettet, så det kan komme lidt længere tilbage mod væggen. Jeg vidste ikke man kan få dobbeltmuffe i 89 gr., det vil jeg prøve at få fat på. Tak.
hilsen
Michael

Ellers bruger du bare en alm 89 gr bøjning, og sætter muffedelen ind mod soklen.
Så sætter du en muffe på, der vender opad, og et rør i passende længde.

mvh jens

Så la' gå.
Men man samler normalt rørene "medstrøms" Altså spidsenden i strømretningen.
Fik af vide af min vvs-mand at man ikke må bruge en 90gr. bøjning når det er fra lodret fald. Det vil være bedre med 2 gange 45gr. Så den får et flow.
Annonce
Hvad ved en VVS-mand om kloarkarbejde i jord?
Der er mindst en ½ milion faldstammer i DK der er afsluttet med en 89 gr fodbøjning - for neden jo.
Lad være med at bringe den slags fordrukne vrøvl til torvs.
Hvad bliver det næste. At din bager siger at man ikke må bage Wienerbrød uden vin.
Ja, jeg har også tænkt på det med medstrømsretningen, men når der eksisterer dobbeltmuffer er det vel ok at køre begge veje. Og hvis man skærer røret lige over og sliber kanterne godt undgår man vel "modhager".
Nu er en fodbøjning jo også noget andet, end en almindelig 87 graders bøjning.
Det handler altid om at opnå mindst mulig modstand i ledningen. Det er princippet. Men det er ikke forbudt at vende et par rør.
Forskellen på en alm. bøjning og en fodbøjning er foden jo.
En fodbøjning skal anvendes når den skal bære en faldstamme.
Jeg husker ikke helt reglerne, men den er ikke et krav når der kun sker tilslutning til en enhed, f.eks. wc eller gulvafløb.
Skrevet af hpox på 06 sep 2010 00:58
Hvad ved en VVS-mand om kloarkarbejde i jord?
Der er mindst en ½ milion faldstammer i DK der er afsluttet med en 89 gr fodbøjning - for neden jo.
Lad være med at bringe den slags fordrukne vrøvl til torvs.
Hvad bliver det næste. At din bager siger at man ikke må bage Wienerbrød uden vin.


Vvs manden må lave alt det inden for soklen. Der skal en Aut. kloark mester til det udenfor soklen.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis