aføb rørføring

Jeg er ved at ombygge badeværelset i mit sommerhus og ønsker at flytte toilettet. På den vedhæftede fil har jeg øverst illustreret hvordan afløbet fra toilettet er nu, før omlægningen, hvor toilettet er placeret langt inde i rummet og afløbet består af to 45 gr. knæk og derefter løber ud gennem fundamentet til septitanken. Jeg vil gerne flytte toilettet ud til væggen, lige over der hvor kloarkrøret går gennem fundamentet. Nederst har jeg vist hvordan jeg forestiller mig at skære røret over tæt på fundamentet, påsætte en skydemuffe og fire 45 gr. knæk. Er det en OK måde at gøre det på eller bør det gøres anderledes ? På forhånd tak for svaret.
Jeg er ved at ombygge badeværelset i mit sommerhus... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
tak til alle for alle oplysningerne, nu har jeg lavet koblingen (se vedhæftede fil). Jeg overvejer stadig om jeg skal lade den gå direkte op eller krumme den lidt tilbage mod væggen. Har i øvrigt hørt fra rådgivningen på gratisbyggetilbud.dk, at der kun må være to retningsændringer.
De gamle kloak-rør var pakket ind i et tyndt lag glasuld under lecanødderne, ved I om det er noget man skal gøre ?

Det passer ikke GQLLE.
Her har du ordlyden som den findes på Teknologiportalen.
Som autoriseret kloakmester har man eneret på at lave al kloakarbejde i jord inden for skel. Retten gælder både nyanlæg og reparation af gamle kloakker i forbindelse med parcelhuse, og også kloakkerne i forbindelse med etageejendomme og boligblokke er med.
Er du VVS-er der gerne vil grave i jorden. Eller hva?

Hvis vi så tager den et skridt videre end teknologiportalen og tager selve lovteksten så siger paragraf 5 i lov om installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger som følger:

"Afløbsinstallationer og afløbsanlæg i jord til og med gennemføring i gulv, fundament eller ydermur mod jord må kun udføres af virksomheder, der har opnået autorisation som kloakmester."

Så selvom det ikke er de bekendtgørelser jeg gør mest i er jeg nu af samme opfattelse som GQLLE...
Hvad med lidt læsetræning steinaa. :o)

....afløbsanlæg i JORD til og med gennemføring i gulv, fundament eller ydermur mod JORD må kun....
Mon ikke det er "jord" der er nøgleordet.
Kun i det tilfælde at fundamentet, eller ydervæggen, er jorddækket på den ene side må VVS-ern arbejde videre fra fundamentet. Naturligvis. F.eks i en krybekælder.
Men lige præcis det eksempel som omtales ovenstående viser jo at afløbsrøret går igennem fundamentet, hvor der er jordfyld på begge sider, og op igennem det kommende terrændæk.
Annonce
Læsetræning - tjoo hvorfor ikke; man kan vel altid blive bedre...

Du sætter fokus på ordet jord - den del af "byggers" afløb der er omdrejningspunktet befinder sig vel ikke længere i jord?

Som jeg ser det er det ført igennem fundamentet og det er derfor ikke længere forbeholdt kloakmestre.
Nej, men det kommer den til igen. Når der kommer jord på jo.

Men mon det ikke er sådan at "nogen" på et tidspunkt har vurderet at der er stor forskel på at lave afløbsinstallationer i jord og afløbsinstallationer over jord - i bygning. Materialer, metoder, arbejdsforhold er forskellige. Derfor er uddannelsen osse forskellig.
Derfor er afgrænsningen defineret som den er.
Og der ervel ingen særlig grund til at tro at teknologiportalen skulle lave deres helt egen private udlægning af begreberne.
Nu er jeg helt sikker på at Teknologiportalen laver deres egen private udlægning af begreberne - det er jo trods alt en privatejet organisation. Udlægningen har formentlig (jeg har ikke læst den) udgangspunkt i lovteksterne på området - men de har formentlig valgt at omskrive den så den var lettere tilgængelig. Og en sjælden gang imellem går der noget tabt i "oversættelsen".

Jeg oplever tilsvarende næsten dagligt da jeg beskæftiger mig med tilsvarende. Min løsning plejer da at være at se på hvad formålet med lovteksten / bekendtgørelsen er.

Så for at vende tilbage til afløbet så vil du altså mene at såfremt der støbes omkring afløbet er der tale om autoriseret kloakarbejde men hvis jeg i stedet bygger en rørkasse omkring så må VVSeren gerne lave det?
Lige præcis.
Nu var mit eksempel tænkt som et billede på at "sådan hænger lovteksten formentlig ikke sammen"... men det fandt vist ikke fodslag.

Men min egen nysgerrighed er pirret så meget at jeg ser om ikke jeg kan finde en kollega der rent faktisk ved noget om afløbsinstallationer og får hans syn på sagen. Hvis jeg bliver klogere melder jeg naturligvis tilbage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis