Projektor, hvilken til hjemmebrug?

Vi klunsede en InFocus projektor for et halvt års tid siden, og den har tjent os godt, prisen taget i betragtning (gratis). Men her i aften har den lukket ned 7 - 8 gange grundet overophedning og fejl på blæserne - Ja, det er flertal, der sidder 3 forskellige blæsere i den for at køle pæren ned  Og den kan dårligt nok lyse en hvid væg op i en smule solskin.

Så nu får den nådesstødet og ryger på genbrugspladsen... igen...

Men vi skal jo have en anden. I et tidligere indlæg efterlyste jeg en LED-model, men de er ikke lige i håndkøb indtil videre

Vi vil gerne ofre 3 - 4000 kroner på en ny projektor, men så skal den også være ekstremt lydsvag og have en fornuftig lysstyrke, så man kan se film en sommerdag med vippede persienner og markisen rullet ud. Vi ved godt, at uanset modellen, så koster en ny pære (med montagemodul osv.) omkring 1400 kroner. Men den kommer til at stå på en fast hylde, så pærens levetid bliver kun 'dens egen', altså de 2000 (gæt) timer, der loves.

Hvilket mærke og model vil I andre anbefale?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Takker for mange, gode input

Men i dag endte det med en Optoma ES526 DLP (Texas Instruments), en sød, lille ting, som ikke siger alverden i forhold til den gamle. Lysstyrke 2800 Ansi Lumen, kontrast 1:2000. Pris 2500 i Metro.

Selvom det ikke er en strålende solskinsdag, så vi kan sammenligne, er vi nu godt tilfredse med billedet her kl. 18, hvor der trods alt stadig kommer en del lys ind ad vinduet.

Så nu skal den have sin faste hylde, lærredet skal tilpasses, stryges og have et par kæder fra loftet, og surroundhøjttalerne skal findes frem og kobles til igen - og SÅ skal vi se Star Wars

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vi er nok ikke så mange her til lands der bruger den slags Lars, derfor ingen svar
Men jeg vil anbefale dig at bruge en sølvskærm istedet for den hvide du har der, den giver væsentligt større dybde i billedet / bedre kontrast.
Det er min erfaring fra når jeg fremviser dias / lysbilleder, du kan få en der sidder i en container med motor så det blot er et tryk på en knap eller to, for at rulle op eller ned.

V.h.  Håndværkeren

@Hånd:

Det ved jeg jo et eller andet sted godt, og med mig ved man jo aldrig, om jeg har tænkt mig at gøre alvor af tingene, eller bare sidder i en lille lørdagsplimmelim og lukker mund-bæ ud

Lærredet, du ser på billedet, har vi klunset for tre uger siden, det har en hvid side og en sølv, og det er sølvsiden, der er på billedet. Det bliver nok også den, vi bruger fremover, den er lidt nemmere at få 'sort' ved at den er lidt mørkere som basis, og den reflekterer lyset fra projektoren noget bedre.

Vi skal nu bare have skåret det til, så det passer med max billedstørrelse og så have lavet noget ophæng, der er lidt mere brugervenligt end 2 limklemmer henover højttalerne og to små klemmer forneden

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Javelski
Men du må endelig ikke begunde at stryge det, så falder sølvfilmen af. Det bedste ville være at udspænde det på en ramme som du har hængende ned fra loftet. Det kan laves sådan at du hejset rammen op til loftet og vipper skærmen op til loftet med noget forholdsvis let snoretræk. Den hvide side kan du så give en mørk farve så den ikke ligefrem sidder der oppe i loftet og skriger af dem der går under det. Som udgangs punkt tror jeg ikke lærredet kan tåle maling, men hvis du først sprøjter det med den slags spraylim der kan fås, og lader det tørre op skulle der ikke ske noget ved at bruge en sort mat spray lak.
Tak for rådet med strygning, ikke at vi ville give det med meget varme, men det havde da været surt at stå med et lærred, der ikke kan bruges.

Det med rammen kan vi desværre ikke, vi har en loftventilator siddende lige hvor det i givet fald skulle vippe op

Men det er 2 meter langt, cirka, så vi tager den mindst krøllede del, skærer den til, får den sat på et par rundstokke og ruller den så tilpas stramt op til, at de fleste af krøllerne forhåbentlig retter sig ud. Ellers må vi jo ud og købe sådan ét som du nævner, som kører op i en kassette. De koster bare i omegnen af 2000 kr, det river lidt i vores indre skotte, selvom vi godt kunne finde pengene

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
HÆ HÆ ! utroligt som det kan sætte de små grå i svingninger, jeg sad lige netop og tænkte på, hvem siger at det skal rulles op i loftet ? Kunne det ikke lige så godt rulles til siden i et der til indrettet skab af en art.
Næh det vi mangler er sådan noget som vi ser i sådan nogle rumfilm eks. "Star Wars" hvor billedet står frit i rummet, mon det nogern sinde bliver virkelighed ???
Det kan jeg næsten love dig for, bliver virkelighed. Måske ikke lige om 2 år, men om 10 har de fundet ud af at krydse nogle laserstråler i et tågefelt, så vi har et 2 x 3 meter 3D billede til hjemmebrug...

Der er mange, smarte løsninger på vores lille lærredproblem, men hvis du så vores stue for alvor, ville du også kunne se, at der i praksis kun er to muligheder:
Enten slærer vi det eksisterende til, så det passer med billedstørrelsen, og sørger for at det kan rulles stramt op og stilles væk, eller også investerer vi i et loftlærred, der ruller op i en kassette.

For nu at vende tilbage til vores lærred og strygejernet... hvis man lagde selve lærredet mellem 2 bomuldsstykker og gav det laveste varme...?


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

LCD kontra LDP...

Det bliver lidt langhåret nu...

Den gamle projektor, vi havde, InFocus'en - og flertallet af de nogenlunde betalelige, der findes på markedet lige nu - er LCD-projektorer. De har en skærm a'la den, der sidder i en almindelig mobiltelefon, med 3 farver flydende krystaller, som lyset fra pæren  projicerer ud igennem. Det giver et roligt billede, men ikke så skarpt, og farverne er ikke så naturtro.

En ifølge eksperterne bedre teknik er LDP, som vores benytter. Her roterer en skive med 3 farvefiltre rundt, så hvert billede består af 1/3 tid med hver farve. Billedet skabes af en skive med 800 x 600 (i vores opløsning) bittesmå spejle, som styres piezoelektrisk til at reflektere præcis den rette mængde lys på det rigtige tidspunkt.

Det skulle (igen ifølge eksperterne) give et bedre billede end LCD. Vi er nu ikke overbeviste. Farverne er bedre, ansigter gengives perfekt, og der er ikke de samme 'spøgelser' i mørke områder, som vi så tidligere.

Til gengæld er hver pixel mere tydelig, der er en lille, sort kant om hvert eneste billedpunkt. Det er ikke så markant på billedet herunder, men dog synligt:

En anden spøjs ting ved LDP er, at hvis man flakker lidt med øjnene, eventuelt blinker mens man skifter synsfelt, så kan man se, at billedet er delt op i de tre farver. Prøv at tage en clockradio med røde tal og vip den hurtigt et par cm. frem og tilbage... det er lidt samme effekt.

Ingen tvivl - vi er rigtig glade for det nye legetøj, men det har også sine små 'fnytter'

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ville ikke turde bruge et jern med varme i på det sølv.

Jeg ville ønske at i vandt 10 mil. i Lotto, så kunne i købe jer et stort hus med plads til en ægte Biograff
Det var da et fromt ønske

Den dag, vi køber en nedlagt firelænget på Sydfyn med egen tørdok, bliver du den første, vi inviterer i hjemmebiografen med en 90 liters murerbalje popcorn

Vi skal nok lade være med at stryge lærredet  finder bare en vejtromle, der kan glatte det lidt.

Men vi stryger altså stadig flaget, når vi forlader båden

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også