Blænding af en halv dør - etablere en dør.

Vi overvejer at sætte dør i åbningen mellem vores to stuer en suite, således at der bliver stue på den ene side og børneværelse på den anden. Åbningen mellem de to rum er en dobbeltdør (uden døre), med rammer men uden hængsler.
Vi har på loftet en dør i reserve fra et andet sted i lejligheden.
Er der nogen tips til hvordan vi kombinerer disse ting: en dør, en dobbeltdøråbning og uøvede hænder udi ombygning?
Eftersom vi bor til leje og selv kommer til at betale gildet, så er vi ikke interesseret i at investere i dobbeltdøre Rammen skal bevares og vi skal efter al sandsynlighed fjerne herligheden igen når vi engang flytter.
Jeg forestiller mig at vi kan blænde halvdelen af døråbningen af og så sætte døren i den anden side. Men hvordan gøre det praktisk?
Hvad foreslår I vi skal bruge af materialer?
Lydisolering - hvordan?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Du er inde på noget af det rigtige, den dør du har går jeg ud fra er komplet med karm..

Du skal købe noget tømmer i samme bredde som den "nye" karm, lave et skelet i hullet som er skruet fast i den gamle karm (de huller der kommer kan jo spartles når det skal ned igen )
Så sætter i gipsplader på den ene side og isolere med rockwoll eller lign. - sætter gips på den anden side og monterer den "nye" dør i det hul der så gerne skal være i skelettet.. Så kan der sprtles og tapeseres efter behov.. evt. en fuge rundt i kanten for at fuldende..

Jeg ville lave hullet til døren i midten, men det handlen blot om udseende..


Gav det mening ?

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hmmm det giver slet ikke mening.... som jeg skrev: uøvet.
Det jeg har: er en døråbning med karm rundt om som måler noget det ligner207x138cm. Og en dør som måler noget der nok ligner 207x74,5cm
Så karmen sidder altså i døråbningen nu. Døren skal hentes ned fra loftet. Der er to hængsler på den døråbning, hvor døren er hægtet af fra, så dem må jeg kunne flytte over på denne karm.
Lad os sige at døren skal hænge i højre side af børneværelset (jeg er ikke særlig logisk tænkende, så lige nu kan jeg ikke sige, hvor den kommer til at hænge - andet end at det vil passe mig bedst, den hænger i højre side).
Hvordan laver jeg et skelet i karmen?
Hvordan skruer jeg det fast?
Hvad er "den nye karm"?
Du foreslår at lave hullet til døren i midten..... hvorfor det? Er det nemmest i sidste ende, eller mest æstetisk? Jeg tænker bare, det må være nemmest at sætte døren fast på karmen og så banke en væg op i den halvdel....
Mvh Birgitte
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Altså karmen måler 207x138 indvendigt og selve karmen måler 10cm
Okay - det lyder lidt anderledes end det jeg først havde billede af i hovedet..

Men uanset, så bliver det nok ikke nemt at tage den overskydende dør og montere i dit nuværende karmhul.. der vil jo mangle den del som døren skal lukke imod og hvor låsetøjet skal gå i indgreb - det kræver altså lidt snedkersnilde at fremstille en nu karmside som det jo så reelt er du mangler..

Kunne der være råd til en ny dør med karm til at sætte i hullet - altså som er mindre en nuværende karm, da den jo skal blive siddende.. Så ville jeg lave det som nævnt i første indlæg..

Tag evt. et billede af hvad du har - så kan det være det giver mere mening..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Ja, jeg kan godt se problemet med den del som døren skal lukke op ad... så måske det i sidste ende bare er nemmest at hente en dobbeltdør på gen-byg eller hvad der findes... og så sætte et par hængsler på?
Er der noget jeg bør overveje, hvis det bliver løsningen? Udover selvfølgelig om der skal være glas/ikke glas i dørene....?
Mvh Birgitte
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce


Forstår jeg dig ret har du en dobbelt-dørs-karm siddende i en-suite hullet?
Så ville jeg finde en til dør, eller to ens, der passer i hullet og sætte dem op.
De er lettere at sætte op end en skillevæg, og de er meget lettere at fjere, når I flytter igen, og det skal reetableres. Og sikkert også meget billigere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for engagement og gode tips.
Med venlig hilsen Birgitte
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også