Hjælp til most ønskes

Så er jeg kommet i gang med at lave most, men jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaringer. Bla synes jeg at pulpen nærmest bliver brun inden den når at komme op i pressen.
Indtil videre har jeg ikke lavet mere end vi har kunne nå at drikke det, men hvis man skal varmebehandle det er jeg lidt i tvivl om hvordan dette gøres, erfaringer ønskes.

Og så kan jeg i øvrigt fortællle at jeg bruger en kompostkværn, jeg købte en brugt for 300 kr og den virker perfekt til formålet, så det kan sagtens anbefales til andre, fremfor at købe en frugtkværn som koster mere end 10 gange så meget.

Håber på en masse svar.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan undgå at den bliver brun ved at tilsætte lidt citronsaft ! Citronsyren stopper gærings processen omgående. Og gæringen går igang i samme øjeblik du kværner æblene i kompost kværnen til pulb.
mht varmebehandling var jeg engang til ølbrygning og fik at vide, at efter vi havde tappet øllen og proppet den til, kunne vi stille den i ovnen ved 75 grader i 15 minutter, hvorefter holdbarheden ville stige betragteligt..

/cs

Opvarmning i kort tid til 80 gr, er godt, nemmest i en mikroovn
jeg har forsøgt med en af de nye mælkekartoner med skruelåg .den var nød til at ligge ned på skrå, så skruelåget er opad.( min ovn er ikke høj nok til at den kan stå op) Man skal forsøge sig lidt frem først. Jeg vil tro 800 w i nogle min. Husk at låget ikke skal skues helt i under opvarmningen , fordi der kommer lidt overtryk i kartonen, men umiddelbart efter skrues tæt i.Hurtig afkøling er vist også vigtigt.
John B

JB
vi dovne, varmer det op i en gryde. Det kan gemmes på flasker eller fryses, vi bruger de der plastik bokse fra tysklands slik, de er flade firkantede og fylder ikke så meget i fryseren, da de kan stables og stilles tæt. har også brugt patentlågs flasker, og stillet dem i mit rum der er frostfrit.
Mod det at den bliver brun, kom et par rabarber i,( citron virker også så holder den farven bedre, men det gør da ikke noget at det bliver lidt brunt, du skal jo ikke hakke en anhænger fuld, før du presser, men gøre det lidt af gangen. 

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
... og hvis man tilsætter lidt rabarbersaft, bliver mosten ikke grumset under lagring

Laver også most med en kompostkværn. Det virker rigtigt godt. Men jeg pljer at tilsætte vingær og lave cider af mosten. Så slår jeg 2 fluer med et smæk: den kan hiolde sig, og man kan få en lille skid på.
Hilsen Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis