Tykkelse på tag finerplader til tagpap?

Jeg skal have nyt fladt tag på garagen og ville lige høre hvor tykke plader folk plejer at vælge.. kan se man kan få 15, 18 og 21mm med fer-not til tag.. taget er pt med 0% hældning, men det bliver ændret så det får et par procent når de nye plader kommer op..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afgørende er understøtningsafs- bjælketanden.
Tommelfingerreglen seger 15mm til 60 cm c/c, 18mm til 80cm c/c og 21mm til 100 c/c. Hvor c/c er afstanden fra centerlinie til centerditto af bjælkerne.
nu skal hpox have checket hans tommelfinger - for 18 mm plader bruges op til spærafstand på cc 100 cm. ;-)

jeg ville klart overveje at lægte taget for at minimere dit spild og samtidig giver det en bedre ventilation af pladerne. Hvis du lægter p.r 122/3 kan du nøjes med 15 mm. plader - hvilket både er billigere og langt lettere at slæbe op på taget

Renset neglene måske, men ligefrem en tommelkontrol skulle ikke være nødvendig.

Nedenstående et uddrag af Icopals underlagsanvisning:

 

”5. Pladerne kan oplægges med spændvidde - c/c - på max. 0,6 m for 12 mm plader, 0,8 m for 15 mm og 1,2 m for 18 mm plader.

Ovenstående gælder generelt, der kan være mindre afvigelser, der i så fald vil fremgå af MK godkendelsen.”

 

Hele teksten vedhæftes. Icopal’s og Phønix’s.

Men der findes flere X-finerstyper til anvendelse som underlag for tagpap.

Ved X-finer for tagpap forstår jeg Douglasplade.

 

Jeg fastholder indtil videre at tommelfingerreglen gælder.

http://www.icopal.dk/upload/icopald...derlag.pdf 

http://www.trelleborg.com/dk/Phoeni...ner-ogOSB/ 

Det lyder helt sikkert rarere at lægte taget og bruge 15mm plader, jeg må se om jeg kan få plads til lægterne uden at overskride min højde begrænsning (garagen står under tagudhænget på huset) hvordan forståes det du foreslår med 122/3 i lægte afstand?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis