Lave vundusåbninger til halvrunde vinduer..

Hej

Jeg skal have lavet en mur i 19 eller 23cm leca med vindusåbninger til gamle stald vinduer.
Hvordan laver man det øverste skifte ved vinduerne? Normalt så sætter men jo bare en overlægger i lige over vinduet, men idet vinduerne runder for oven, hvad så??

Vinduerne er ca 50 cm brede og runder op til midten som er ca 8 cm oppe. Skal jeg bare tilrette 2 leca sten til så de passer i rundingen? Eller hvordan klares det lige?? (det ville godt nok være nemmere med firkantede vinduer).

//Martin.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men ikke nær så sjovt.
Du støber en overlægger i lecabeton.
På en passende plade laver du en støbeform af X-finer eller brædder og lign. som kan skilles ad. (Alt efter hvor mange støbninger du skal lave kan den laves mere eller mindre solidt)
Hvis din væg skal pudses efterfølgende behøves formen jo ikke at være fantastisk præcis og overfladerne ikke pæne.
Men hvis din mur skal stå blank skal mål, kanter og flader jo stå pivskarpe.
Alt efter udformningen af buen og overlæggerens højde skal der måske lidt armering i. Og det må gerne være rustfrot.

Den nemme løsning er at spørge det lokale cementstøberfirma om de vil lave nogle overlæggere til dig.
hpox

Et godt svar fra en rigtig Lav Det Selv'er..

Det er kun 5 overlæggere af en type + 1 af en anden. Det skulle man jo nok kunne lave.

Et tillægsspørgsmål. Du støber overlæggeren i lecabeton. Hvad er det så?
Beton er sand sten og cement, hvad er lecabeton? -og blandingsforholdet tak.

//Martin
Hvis dine leca er 19 x 49, så ville jeg tage to og lægge i forlængelse af hinanden på siden, lave 2 riller til midt blok i dybde, ilægge armeringsjern og støbe dem fast med sand&cement. Udskære rundningen i midten, da hullet kun er 50 cm så vil de kun hver især være halvt ude over åbningen, og i det næste skifte placeres så en blok midt over åbningen og trykket bliver jævnt fordelt.

Det tror jeg uden problemer vil holde, og også være lige så stærkt som hjemmestøbte overlæggere, og noget hurtigere at lave.
Jeg har tidligere selv lavet overlæggere i leca - det er nemt..

Samme fremgangsmåde som hpox - dog smider jeg lidt sand med i blandingen..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Rigtig god ide der, djaydjay
Langt nemmere end at støbe selv.
Det nemmeste vil nok være at skære buen inden blokkene sammenlimes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis