Rendegraver: Skovlbredde 30/60 cm.

Hej
Jeg har en rendegraver (MF50D), som jeg skal bruge til udgravning af fundamentrenderne til vores hus og garage. Jeg har en 30 cm. skovl, og når jeg graver med den bliver renden 40 ca. hvilket passer til det meste. Nogle steder er jordens styrke dog så lav, at jeg skal grave en rende på helt op til 60 cm. Jeg har en 60 cm. skovl som jeg dog aldrig har brugt. Jeg formoder, at den graver mindst 70 cm. og det er lige i overkanten. Jeg tror, at det bliver meget svært at benytte 30 cm. skovlen til at grave 60 cm. render. Kan man med succes svejse nogle breddere kanter på 30 cm. skovlen, så dens bredde bliver ca. 50 cm. så den graver ca. 60 cm. eller er det en dårlig løsning, der ikke vil fungere i praksis ?

Selvbyggeren

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens gøre med succes. Men brug endelig noget ordentligt materiale, vel omkring 15 mm jernplade og svejs det på med en vinkel på 15 gr. det bliver jo en del bræk på, når du graver i dybden
Var det ikke nemmere, at lave renden med 30'er skovlen, og så bare tage lidt extra i bredden.
Hvis du bygger skovlen om, har du jo ikke den bredde mere.

Alternativt kunne du jo korte den brede op, ved at skære en strimmel ud i hver side, og så svejse siderne på igen.

mvh jens

PS skal der ikke udelukkende, bruges bæltekøretøjer på en sandpude?
Med alt det skære- og svejseri bliver det vist nemmere at bruge en spade.
Som je_ns skriver, hvorfor ikke bare bruge den smalle skovl til den brede rende?
Men når man vil gøre en maskingraveskovl bredere i en ruf svejser man 2 stk plader på, såkaldte ører.
Hej
Jeg har ikke gravet mange render, men min sparsomme erfaring siger mig, at det for mig bliver noget svært at grave 60 cm. render med min gamle rendegraver, især når det hele skal gå meget stærkt. Grundet fedt ler skal der støbes samme dag som der graves. Jeg tror derfor, at jeg følger rådet om at korte 60 cm. skovlen ind til 50 cm, selv om det er noget besværligt. Jeg formoder, at det giver en rende på 60 cm. når jeg graver. Er det ikke korrekt forstået ?

Der er monteret en form for klør på 60 cm. skovlen. Bør jeg skære dem af så skovlen, så den bliver skarp som 30 cm. skovlen ?

Jeg er enig med Jens i, at min rendegraver nok ikke er den bedste at sende ud på sandpuden. Jeg har derfor skaffet nogle jernriste, som jeg vil lægge ud, hvor jeg skal køre. Min test viser, at det fungerer ok, og skal jo så blot vibrere lidt igen med en let vibrator, når blokkene er sat.

Selvbyggeren

Det er jo dejligt at have en rendegraver til rådighed.
Men.
Hvis jorden ikke kan stå selv så graver man så meget jord væk at der kan stilles en form op. En nem hurtig billig en.
Eller man graver dagen før man udstøber og håber at det ikke skrider sammen i nattens løb.
(En rutineret gravefører laver ofte renden samtidig med at betonnen udstøbes)
Jeg går ud fra at du ikke skal have et 60cm bredt fundament i fuld højde, men kun en fundamentsklods i dybden hvorpådu senere bygger videre. Og at den betom du skal bruge i dit brede fundament er "billig" grovbeton.
Annonce
Selve jorden kan godt stå selv, men jeg har50 - 70 cm. sand ovenpå, og det er det, der bekymrer mig mest. Jeg har ikke gravet i sand før, og jeg er ret bange for, at det styrter sammen. Tror du, at det kan holde uden forskalling ?
Hvis jeg skal lave forskalling skal det være til ca. 150 meter (hus, garage, skillevægge) og det kræver vist en del arbejde og store mængder materialer. Skal der anvendes en form for plader til siderne ?



Ifølge ingeniøren må jeg under ingen omstændigheder vente med at støbe til dagen efter. Vores jordbund ændrer sig for meget og det vil ifølge ham give sætninger.

Det er helt korrekt, at det nærmest er en betonklods der skal støbes. Ovenpå den skal der placeres 3 skift lecablokke. Jeg skal kun mellem 80 og 100 cm. i dybden fra min sandpude, som er undersænket i forhold til det omgivende terræn.

Jeg har et betontilbud på 599,- kr. + moms pr. leveret kubikmeter MPA 25. Er det en ok pris ?

Selvbyggeren

je_ens.

jo kan man godt.
 hvis man bruger vinkelsliber og skærebrænder.
og bygger om igen.
 så har man bredden i igen.!
Det er godtnok svære betingelser:
Som jeg forstår det er sandpuden udlagt i 1 niveau, kompakteret og klar.
Fra sandoversiden skal du max ned i 100 cm dybde?
Fundamentet skal være 60 cm bredt og ca 50 cm højt?
Er det rigtigt?
Det må betyde at det meste af fundamentet kommer til at ligge i råjorden, Og kun lidt op i sandet.?

Så er det jo stort set uden betydning med det sand. Du graver sandet væk i en meters bredde, og graver selve renden i lerjorden.

Der skal nok være andre muligheder. Men du skal ikke udelukkende forlade dig på mit råd her:
Du skal have en med dig ud på pladsen.
Om fornødent må du bide i det sure æble og lade en proff. grave for dig.

Men du kan starte med at øve dig lidt.
Gå ud, endnu i eftermiddag, og grav en 10 meter lang prøverende og se hvad der sker. Yes.
Jeg må også erkende, at det ser lettere ud, når man ser på, end det er som uøvet selv at grave en pæn rende.
Jeg vil også tilskynde at få øvet sig lidt uden for selve åstedet!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis