Isolering af loft

Hej.
Jeg skal til at sætte første salen på mit hus i stand og har nogle spørgsmål.

Kan man ligge isolering helt op mod undertaget?
Sætter man gipsplader op direkte på forskallingen eller skal der lægter på?
I begge gavle er der helt oppe i spidsen et rundt hul så det kommer luft jnd på loftet. Hvad gør jeg med isolering der?. Kan jeg lade isoleringen være under hullerne så der bliver i lille loftrum på ca 30 cm helt oppe i spidsen af taget.?

Hilsen Thomas

Thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan ikke isolere op til underkanten af dit undertag, der skal være minimum 7 cm luft fra overkant isolering til dit undertag.
du sætter dine gipsplader op direkte på forskallingen, hvis den er sat op beregnet på der skal monteres gips, dvs pr 45 cm fra midt til midt, og pr 30 cm i lofter. Forskallingen skal sidde rimeligt plant og uden for mange ujævnheder hvis der skal gips op.

Mht til hullerne i gavlen må du lukke dem på en eller anden måde, hvis hvis du vil have loft til kip, som så mange andre. Men for at få noget udluftning ind i din tagkonstruktion skal du montere udluftnings studse i dit undertag oppe i kippen, og i bunden. Hvis de ting er i orden kan du montere isolering og gips helt til kip på din 1 sal, husk dampspærre.... God fornøjelse.

http://www.lyrk.dk
Ok tak for svar. Kan man ikke bare sætte forskalling på hele loftet. Så er man da sikker på det er noget at skrue gipsen i. Eller er det for dyrt?
Det er vel ikke noget forkert i at der komme et lille loftsrum oppe i toppen og jeg så bevarer de to huller i væggen så  der kommer luft ind på loftet.
Det skal nemlig være en væg i mdten af huset og det må være nemmere at lave hvis det ikke er helt oppe i kippen.

Hilsen Thomas

Thomas

det er helt ok med huller til ventilation, jeg regnede bare med du ville have loft til kip som alle andre. der SKAL være forskalling på hele loftet til gipsen, jeg forstod på dig at der sad noget i forvejen ?

http://www.lyrk.dk
Nej der er ikke noget i forvejen. Kun undertag.
Kan forskallingen godt holde to lag gipsplader?
Og dampspærren skal den være på bagsiden af forskallingen ud mod isoleringen eller ud mod gipspladerne? Det bedste er vel på bagsiden så man ikke får så mange skrue huller i den.?

Thomas

Hej

Stop nu lidt!
Du skal starte med at undersøge om dit undertag er diffusiontåbent for hvis det er tilfældet må du gerne isolere op mod det dog således at det kan bevare en nedbøjning på 1½-2 cm ind mod midten af spærfagene.
I modsat fald passer de 7 cm aftstand målt ude ved spærene, så der altid er min 5 cm aftstand midt imellem spærene.

forskallingen kan uden problemer holde til 2 lag gips
Du kan sætte dampspærren flere steder, men det mest hensigtsmæssige ville være at sætte den op inden du forskaller, så kan du trække kabler mv. uden at bryde damspærren. Som du selv beskriver det.

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis