Bosch GTS10 vs Makita MLT100

Hej LDS

 Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen som har erfaringer med disse save.

Hvad skal man vælge, evt alternativer?

Mvh
Henrik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kender ikke lige disse save, men de er sikkert OK begge to.
Umiddelbart ser prisen på saven fra Bosch ud til at være en hel del højere.....
Så ud fra det står Makitaen jo bedre i mine briller.... Jeg er ikke blevet skuffet over maskiner fra Makita indtil nu...
Bosch har jo maskiner i både høj og lav klasse... Så de er efter min mening lidt sværerer at være entydige overfor....

Hvilke priser kan du få maskinerne til??

Hvilke alternativer der er afhænger jo en hel del af hvad du har af krav til saven... skal den være transportabel.. eller er en stationær OK.
Hvad skal den kunne save, fint/groft osv....

Men er en stationær saw en mulighed kan du overveje om du ikke kan finde en saw eller kombimaskine brugt fx i DBA.... Men kig den ordentligt efter inden køb...

Selv nøjes jeg med en billig stationær rundsav, og en radialarms sav....

MVH Njord
Hej Løkke

Jeg har haft Bosch saven i meget kort tid, men var dog ikke tilfreds med den, så jeg byttede den dagen efter. Årsagen var, at motoren ikke var udstyret på softstart, så det gav et ryk i hele saven når den startede. Jeg købte i stedet dens gule tvilling, en Dewalt DW744XP, der dog desværre havde samme mangel. Til gengæld havde denne et væsentligt bedre parallelanslag. Jeg ville i dag nok vælge DW745 modellen i stedet, den er noget billigere end 744 modellen, men har stadig tandstangsanslaget.
Jeg solgte Dewalten for nogen tid siden, og har i stedet Festools CS70 sav, og DET er altså noget der duer.

Jeg kender ikke Makitas model, men designmæssigt ligner den jo Bosch'en og Dewalt'en temmeligt meget. Inden du køber, så vil jeg anbefale at du spørger sælgeren om han ikke lige vil starte den, så du kan teste om den har ovenstående tendenser til "jumpstart".

Med venlig hilsen

Anders

Hej

Jamen saven skal være til at smide bag i bilen. Så en stationær er ikke aktuel. Den skal bruges til Almindeligt husrenovering.

http://www.toolstop.co.uk/makita-mlt100-260mm-table-saw-240v-p6737

http://www.toolstop.co.uk/bosch-gts10-table-saw-110v-p3361

Det er disse to jeg har haft kig på. Dewalt er jeg færdig med, har ikke haft de bedste erfaringer med deres maskiner.
Kan se se prisen på bosch saven er sat op igen. Den var nede på 3100,- den anden dag. Det gør jo Makita´en mere atraktiv nu.
Jeg har en stor Bosch kap/gering sav som jeg er rigtig glad for, derfor hælder jeg mere til Bosch denne gang også da jeg altid syntes deres maskiner kører uden bøvl (undtaget deres vinkelslibere)

Bosch har dog ikke så stor skærekapacitet som Makita. Tilgængæld kan den nå ud på 47gr+2gr hvor Makita stopper ved 45gr og 0gr.
Nu er Festool saven også transportabel, den er dog noget dyrere end de 2 andre tilsammen.

Som nævnt synes jeg ikke om Bosch'en grundet motorgangen. På en messe talte jeg med nogle Dewalt ansatte, der fortalte at Bosch saven og Dewalt saven dybest set er ens, hvilket ses på plastkabinettet. Jeg har senere fundet ud af, at Metabo også laver en sav, der ligner Bosch'en på en prik. Umiddelbart kunne jeg fristes til at tro, at Makitaen også er en del af denne joint-venture, hvorfor jeg også tror at denne lider under samme motorproblem som beskrevet. Endvidere synes jeg at parallelanslaget virker noget kort i det.

Det er i øvrigt også værd at lægge mærke til, hvilken klingestørrelse saven er født med. Bosch'en har en klingestørrelse på 254 mm, hvor Makitaen har en klingestørrelse på 260 mm. Dette er lidt utraditionelle størrelser, hvorfor du kan blive nødsaget til at købe originale klinger, hvilket som oftest ikke er helt billigt. Dewalten kører til sammenligning med en "standardklinge" på 250 mm.

Jeg vil anbefale dig at kigge forbi en værktøjsmesse, f.eks. Carl Ras, hvor det er muligt at få lidt "hands-on", jeg ville ikke købe en sådan sav over nettet, før jeg havde pillet ved den.

Hvor meget havde du regnet med at ville ofre?

Med venlig hilsen

Anders

Jeg har selv MLT100 saven fra Makita. Det er en ganske fornuftig sav, eneste minus er parralellanslaget, det er en smule løst da det kun sidder fast på den ene side af bodet, og ikke på begge sider. Men derudover så er saven en super fantastisk en til prisen. Overvejer faktisk at skille mig af med min, da den bare står og fylder efter jeg har fået min kapsav, og når min CNC den kommer igang, så bliver der ikke meget brug for den længere.
Jamen kim så må du da lige sige til hvis du beslutter dig at skille dig af med den.Det kunne jo være vi kunne finde ud af noget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis