Rillerør - hvilke kan anbefales?

Skal til at trække en del rør til installation i mit hus - bla til el, antenne, net mm. Bruger såvidt muligt glatte rør, men hvilket mærke i rillerør skal jeg bruge?

Er blevet frarådet at købe rillerør i eks Jem&Fix og Harald Nyborg mm, men hvor bør jeg så købe dem til rimelige penge?  

Hvilke rør har i andre brugt - hvilke kan anbefales?

Og JA, ved godt at man jvf reglerne ikke selv må trække rør, så det er jeg klar over, så det ønsker jeg ikke en diskussion om her, men håber nogen kan anbefale noget udfra ovenstående.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg sige at du får det bedste resultat, med den type som elektrikeren bruger.
Det koster ca 6-8,- pr. meter, alt efter om det er 16mm eller 20mm du skal bruge. Jeg vil dog anbefale 20mm, så har du plads nok.
Du kan sikkert kun købe den type hos elektrikeren. Det er bleg gult i farven, hvis man kan kalde det for det.

Husk at når du skal trække det, at du strækker det godt især hvis du har nogen sving, da det ellers kan drille når du skal have søgefjederen igennem.

Grunden til at mange (inkl. mig selv) ikke vil bruge rillerør fra J&F etc. er at det knækker nemmere end tørre kviste.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Der er intet i vejen for at trække tomrør selv.
Du trækker dem jo bare til f.eks. antennekabler og netværkskabler. at en elektriker så finder at han/hun kan bruge de rør du aligevel ikke fik brugt til antennekabel/netværkskabel til el er helt ok.

Et fif til at få kabel igennem sådanne et rør er gavebånd og en støvsuger. gavebåndet kan suges gennem sådanne et tomrør.

Jacob
Har prøvet at anvende begge dele, både den gode beige-farvede og den grå fra HN/J&F. Problemet er at sidstnævnte er mere blød og "levende", men hvis det er til indmuring er det jo ligegyldigt. Når det derimod skal trækkes i gipsvægge og på lofter m.m. skal den billige fastgøres noget bedre for at det er til trække ledninger igennem uden at røret krøller sammen, men hvis man trækker lidt røret når man fastgør det og samtidig fastgør det flere steder kan det såmænd sagtens anvendes.
Ved godt at bla. elektrikere og VVS'ere er nærmest allergiske overfor HN, men så dårlige er mange af deres produkter altså heller ikke.
Jo de har da en del skrammel, men en FUGA-kontakt eller PL-dåse bliver altså ikke dårligere af at den købes hos HN.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

kermit... det rør du får i jem og fix og lignende steder duer IKKE!

grunden til det er at det nemt springer... og det er sgu skidt at springe et rør der er i en gipsvæg....

at bruge rør fra de steder er fuldstændig åndsvagt og det er kun et spørgsmål om tid før folk fiunder ud af det... bare tit det er for sent...

når jeg laver el for folk er det et krav at de køber røret af mig ellers piller jeg ikke ved det... det samme gælder kabler da jeg ikke "gider" pille i de "fede" kabler som folk køber i jem og fix og lignende steder...

dog har du ret i at fuga er fuga uanset hvor det er købt...!

MEN en PL dåse er IKKE den samme ej heller indmuringsdåser... det er noget lort og skrammel der ikke er andet end bøvl at bruge når der skal monteres....!

og sidst men ikke mindst... ALT andet end LK materialer er lige til skraldespanden fra harald og lignende... jeg HAR prøvet at sætte noget op... og det gider jeg bare ikke fedte rundt i igen! alt for bøvlet, alt for dårlig kvalitet skruer og lignende...!

sidst men ikke indst så er der tavle materiel... HA HA sidst jeg skulle smide en HPFI i for en derfra... 3 af skruerne ved spændt MAX man kunne stadig uden problemer trækker ledningerne ud af dem... til sidst blev lortet voldspændt kærven gik og de sad sådan nogenlunde fast.... LOL NOGET LORT!

så derfor hold dig til de kendte mærker eller lad elektrikkeren skaffe delene... javist elektrikkeren er dyrere... men sat opimod den ekstra tid det tager at få lort til at ligne lort der virker nogenlunde... så er de penge givet godt ud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis