Renovering afsunket Volvo MD 20

Hej allesammen.

Jeg vil gerne høre jeres mening om renovering af en Volvo MD 20.
Motor har ligget sunket 7dage, og har herefter stået urørt på land i ca.  uger.
Hvor meget skade kan motoren have taget.
Hvor er mest sandsynligt at motoren har taget skade, her tænker ikke på generator, starter og anden elektronik.

Hvis i mener det er muligt at renovere motorenm vil jeg gerne høre diverse råd herom.

Hilsen

Herfra
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At den har lagt under vand i en uge, er ikke det værste, det er straks være, ar den har været oppe af vandet i en uge, så er det at rusten begynder for alvor.

Hvis du vil være sikker på at den er 100 % ok, skal den adskilles, og kontroler cylindervæge, plejl/krumtap-søler mv. for rust, og få det pudset af om nødvendigt,

Den mere tvivlsome metode er skift motorolien, få tømt cylinderne for vand, og kom olie ned i cylinderen og lad den arbejde med starteren.
Når den så er startet op, og er godt driftsvarm, evt sejlet nogle timer, skifter du motoroilen igen.

Eldelene starter/generator burde du kunne rede ved en ovntøring, og adskille dem og smøre, og evt nye lejer.

mvh jens
Se at få den motor skilt ad så hurtigt som muligt.
For hver time den ligger nu ovenvande, nedbrydes den i hurtigt tempo.
Jeg ville slet ikke turde starte den uden en forudgående adskillelse, og slet slet ikke, hvis det er saltvand, den har hygget sig i.
Giv den som minimum nye lejepander og ringe.
Starter, relæer og især generator plejer ikke at frydes over at have været dyppet i vand.
Det ved jeg fra 4x4 kørsel i terræn og plut.
Jeg vil mene at en del kan reddes ved at skille skidtet ad og vaske det ud med sprit, som er foreneligt med vand, og som kan fordampe hurtigt igen.

Med venlig hilsen
ktm

Hej.

Jeg kunne aldrig finde på at starte dem uden at have den skilt ad først.
Jeg har en mistanke om at dele af leymetal tager mere skade end andet.
Det er nok en god ide at udskifte lejepander.

Jeg har før brugt en blanding af petrolium og olie til at vaske værktøj og andet af i efter alt saltvand.

Finn
Hvis den er ny og fin ville jeg adskille afferske og kontrollere den, hvis det er en gammel motor ville jeg skifte olie og få den startet hurtigst muligt og køre den med lidt skæreolie i olien til at emulgere vandet, give den en række olieskift og derefter kører den hårdt i 4-5 timer, hvis den holder til det holder den også i det lange løb.

Dr_Lyn
Skære (bore) olie i motorolien, er det nu klogt

God ide, men umidelbart turde jeg ikke rigtig, efterprøve den.

mvh jens
Annonce
Hej
Starter og generator skal skilles ad hurtigst muligt og afvaskes med så varmt vand som du kan have hænderne i - lad gerne spoler og anker fra starter samt relæet ligge nogen tid i vandet så de bliver gennemvarme  -stator samt rotor fra generatoren ligeså. derefter skal delene tørres hurtigst muligt - relæ til starter tømmes for vand og blæses ud med trykluft.
Det burde bringe sagerne i orden igen.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej.

Skæreolie, lyder da som en fremragende ide, som jeg straks vil sætte i værk.
Jeg vil ligeledes følge polobjørn's forslag.

Hilsen Finn
Jeg ville give den ca. 1-2 procent skæreolie, men husk ikke at køre med det mere end et kvarter uden belastning det nedsætter oliens smøreevne. Jeg ville ikke være så bekymret for lejepander oliefilmen holder læææænge før saltet kommer til dem. Husk at håndtørne den hvis der er vand i cylinderne så det kommer langsomt ud og derefter tørne på starteren uden at starte et stykke tid hvis der vand i cylindrene bøjer den plejlstænger eller smadrer noget andet.

Dr _Lyn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis