Ventilationsanlæg med varmegenindvinding

Er det bare mig, eller er det ikke muligt at finde opdateret information på nettet om ovenstående type anlæg. Producenternes (Nilan, Genvex, Danfoss, m.fl.) hjemmesider er selvfølgelig meget ensidige og giver kun det mest populistiske information om at få frisk luft ind og fugten ud. Det har ikke været muligt for mig (ikke engang herinde) at finde en uafhængig og nutidig vurdering af anlæggene som jo både er meget dyre at anskaffe sig og meget besværlige at installere. Producenternes anlæg er også meget ens. Nogen må være bedre end andre!

Desuden har jeg på fornemmelsen, at flere af anlæggene der sælges er ved at være 10 år gamle uden nogen ny teknisk udvikling. Er det fordi at der er andre bedre løsninger som jeg bare ikke har opdaget eller hvad?

Jeg har fjernvarme og gulvvarme, 150 kvm., 1. etage og krybeloft.

Mit ventilationsbehov: Om sommeren vil jeg gerne have frisk luft ind, samtidigt med at vinduer og døre er lukkede for at holde varme, støj fra naboen og tyve ude.

Om vinteren vil jeg gerne have frisk luft ind, samtidigt med at holde kulden ude og holde luftfugtigheden på et acceptabelt niveau (ca. 50 %), dvs. uden kondens på energirruderne, men højt nok til et behageligt indeklima for både familien og vores mange potteplanter.

Er der nogen herinde der har et opdateret overblik, eller kender til links?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grundlæggende kan enhver producent lave en kasse med en varmeveksler og to ventilatorer, så har man et ventilationsanlæg. Mange af de teknologiske fremskridt der sker er ikke særligt synlige, anlægget er stadig en kasse med ovennævnte komponenter.
Forskellene på anerkendte mærker som Nilan, Genvex m.fl og de lidt billigere konkurrenter kan være:

Anlægget er udstyret med krydsveksler istedet for modstrømsveklser, det medfører lavere virkningsgrad.

Ventilatorerne er ikke af EC-typen som er dagens standard for energivenlige ventilatorer

Nogle anlæg har ikke automatisk bypass af veksleren, som kan sikre lidt kølig aftenluft en varm sommerdag.

Der sælges stadig anlæg på diverse hjemmesider, som ikke opfylder energikrav til nybyggeri.

Alle disse bekymringer kan du slippe for ved at købe et anerkendt fabrikat med EC motorer og modstrømsveksler. Så kan du kalde deres hjemmesider for populistiske, men som med så meget andet, så er der en grund til at nogle mærker er mere kendte end andre.
Ja det er besværligt at installere, og kræver lidt omtanke for at kanalsystemet ikke skal give anledning til for stort energiforbrug på grund af for meget modstand, men det er de bedste penge jeg har brugt i vores hus årgang 2007.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kig på Dantherm HCH-5. Den er super og passer til dit hus. Den kan køre på luftfugtighed og styrer ventilationen efter den. Har også by-pass og er godt isoleret, Har modstrømsveksler. Min kan slet ikke høres. En fantastisk komfort.

Steen
JA! Dantherm laver nogle gode ting jeg har en HVC 3 og den er næsten totalt lydløs kun på det højeste trin kan jeg svagt høre den. Nilan laver også fornuftige ting.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis