Sokkel under bindingsværk

Under reparation af facaden på min lidt ældre gård, opdagede jeg at de nederste ender af bindingsværket var smuldret helt væk. Der hvor jeg ville forvente en sokkel er der et dybt hul lige ned i jorden. Inden jeg fjernede den ødelagte puds, så det ud som om der var en sokkel, men der viser sig nu at det er en 10 cm høj betonkant, der er støbt uden på pudsen og oven på gårdspladsen, der også er af beton. Jeg har tjek på bindingsværket, mht samling, afskæring for neden osv. Det er altså et spørgsmål om, hvordan jeg støber soklen. Skal den være skrå, så den passer med min skråtskårne egestolpe? Eller plan med murpap op ad den bagmur, der heller ikke forefindes(endnu)? For ikke at lave en kuldebro havde jeg tænkt mig at bruge en lecasten i bunden og så sokkelbeton 'foran'. Gode råd modtages med stor tak.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gamle biundingsværkshuse står ofte på sylstensfundamenter.
Hvis du vil lave en korrekt fundering skal du starte i 90 cm under jorden, opbygge med f.eks. fundablokke afslutte øverst med et par lecablokke som pudses udvendigt.
Jeg forstår ikke det med den afskårne egetræsstolpe. Normalt ligger der en vandret bundrem oven på fundamentet. Der skal murpap i på samme måde som ved hulmursvægge.
Ja, men her står de lodrette stolper på ca ingenting. jeg kan ikke umiddelbart komme til at grave så dybt,-her er en meget tyk betongårdsplads. jeg har kun 10cm at gøre godt med. Jeg prøver lige at tage et billede eller to.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

hej
er du sikker på at huset ikke pælefunderet ?? der er tidens løb valgt mange forskellige former for fundament, incl dyrehuder. alt afhængig af jordbunden og grundvandstand.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Ok, her er så nogen billeder, jeg tager gerne flere.
Mvh
Helle


Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Annonce
hej
umiddelbart ser det ud som om der muret udenpå den oprindelige bundrem, hvad der ligger nedenunder er ikke nemt at se. muligvis er der forsøgt at lave et nyt fundament udenom det oprindelige.har du ikke mulighed for at trække på hjælp fra en virkelig byggesagkyndig i dit område? det du står med ordner man ikke bare lige. der er alt for store muligheder for at vælge den forkerte løsning. er huset i øvrigt fredet? så er der jo andre regler der gælder. muligvis klassificeret som bevaringsværdigt ? tjek kommune atlasset,e.v.t. spørg din kommunes tekniske forvaltning. jeg er ikke sikker på at en GDS`løsning slår til her.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

der behøver ikke være en bundrem i bindingsværk, det afhænger lidt af egnstraditioner, flere steder i landet er bindingsværk konstrueret så stolpen står direkte ned på sylden, bla sjælland. Alt det der med at grave ind under og støbe 90 cm beton er altså noget pjat, de huse har stået her i flere hundrede år uden betonfundament i 90 cm dybde. Fyld hullet op med lidt mørtel, og få lust et stykke egetræ ind igen med murpap imelle træ og sokkel, husk en lille geisfuss/not i træet så mørtlen omkring det kan holde. Puds derefter op med kalkmørtel

Udover det er din betongårdplads en dræber for dit gamle hus, alt vandsprøjt fra regn, stråtag mv sprøjter op på dine ydermure og dit bindingsværk.



http://www.lyrk.dk
naver
det tror jeg helt ærligt er for fagligt til GDS side
mvh snedkeren

PS. men du har ret

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Jeg må på det kraftigste anbefale en bog om gamle huse af Søren Vadstrup, "Huse med Sjæl". Han er arkitekt og arbejder bla for Raadvad centeret - Center for bygningsbevaring. Bogen beskriver mange problemstillinger og løsninger for netop huse af bindingsværk.

http://www.lyrk.dk
Hej jeg fik fat i en bygesagkyndig, der lever af at restaurere bindingsværk. Naverens forslag er så godt som identisk med det, som jeg fik fra den byggesagkyndige,-han tilføjede bare at jeg skulle stille et stykke flamingo på et  par cm, som bagstopper. Så nu ved jeg, hvad jeg skal lave i morgen..
Tak for denne gang!
Mvh
Helle
PS
-og min famøse betongårdsplads ryger  lige så snart at bunken med marksten, til den nye belægning, er stor nok.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis