Udskiftning af loftsisolering

Hej alle gæve håndværkere! Jeg har overtaget et funkishus fra 1934 på 84 m2 i grundplan. Loftet er blevet efterisoleret i 1961 med noget skum-lignende hvidt stads i sække. Ovenpå er der lagt/sømmet gamle døre og brædder. Med andre ord, isoleringen er gammel, ikke dækkende og for tynd (og i øvrigt helt ukendt, lader det til). Jeg vil gerne have isoleret med 300 mm papirgranulat. Mit spørgsmål er så, om det er nødvendigt at tage den gamle isolering ud (inkl brædder/døre), eller om papirgranulaten kan komme direkte ovenpå brædderne? Er der nogen der har erfaring med noget lignende eller kan give et godt bud? På forhånd tak! Venlig hilsen Laust
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke afvise at der blæses en gang isolering ind i loftrummet - til det andet skrammel. :o)
Men det er jo nærmest kriminelt eftersom gamle dører ikke har nogen videre isoleringsevne - uanset om de står åbne eller ej.

Jeg ved ikke hvad det hvide stads i sække kan være, måske kapok, glasuld eller kokain.

Jeg kunne forestille mig at du ikke kan komme ud gennem taget, (tagpap). Og så er der kun lofttrappen tilbage. Lad nogen afhendte dørsamlingen til brænde.
Men kik godt efter. måske er der fine dører imellem.
Tak for tippene! Jeg er i den grad for at bevare gamle døre og lignende - får fx renoveret og isoleret de originale vinduer i stedet for at købe nye...

Mit spørgsmål er mere rettet mod, om isoleringsevnen forringes hvis de gamle døre og brædder (og isolering) bliver liggende? Jeg tænker på eventuelle kuldebroer og lignende.

/Laust
Ja det vil helt sikkert, blive dårligere.
Hvis det var mig, ville jeg fjerne alt det gamle isolering, incl døre og brædder.

Jeg ville så ikke vælge papieuld, men derimod mineraluld, uden at skulle kloge mig på papiruldens fortræffeligheder, eller mangel på samme.

mvh jens

Hej

Fjern de gamle døre og måske den eksisterende isolering (jeg ved jo ikke hvordan det ser ud).
Få så vidt muligt lavet en effektiv vindspærre langs tagkanten op til overkanten af den isoleringstykkelse du ønsker (min 350 mm anbefales), og løft eller etabler en gangbro og i samme højde.
Dernæst ville jeg kontakte www.thermocell.dk og få indblæst træfiberisolering, som har den bedste U-værdi på markedet for indblæst granulat (efter egne oplysninger), og samtidig er det meget tætsluttende omkring bygningsdelene.
Samtidig er det ikke så følsom for fugt i forbindelse med en lidt dårlig dampspærre da materialet har noget andre egenskaber end mineraluldsgranulat (og så klør det ikke).

Har selv anvendt produktet flere gange, dog kun i nye huse.

 

Som Orla.... Væk med alt det gamle + gangbro + vindspærre. Jeg ville bruge Knauf Ecoblanket mineraluld, 300mm. Tæknk om du ville hæve dækket/loftet en dag.... Så får man 400 kg papirsmulder i hovedet..... Det er en dårlig dag.... Både for manden og støvsugeren...

 Tømrer & Fritidsmusiker. 

- HobbyJunkie, siger vennerne.....

Annonce
Jeg kan sige, at jeg har lige købt 3*100mm Knaufer Ecoblanket, og 1*45mm eco bats. Det regner jeg med at ligge. kan give indput her efter weekenden om hvordan det er at arbejde med.
Lige pt har XLbyg jo tilbud på det skidt, og jeg fik da også presset dem til at give en bedre pris end den i avisen. så måske er det vejen for dig?

Havde jeg været dig, så havde jeg fjernet alt det gamle. det gør det jo lettere for dig at isolere

-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Knauf Ecoblanket, er næsten støvfri og klør ikke.....

Jeg har som tømrer isoleret med det meste, og jeg vil ikke bruge andet. Det er rart at arbejde med.

 Tømrer & Fritidsmusiker. 

- HobbyJunkie, siger vennerne.....

MusikSnedkeren ->
Det er jeg glad for at høre
Jeg har isoleret med isover før, og det syntes jeg ikke var så slemt.
Desværre magtede XLbyg ikke lige at overholde deres aftale, så har ikke fået leveret isoleringen endnu. men håber meget at den kommer i morgen

De får om ikke andet et kald

-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis