Fodlister - fyr eller hvidmalet??

Hej..

Vi skal have sat fodlister op i vores stue og gerigter om dørene (og senere i resten af stueetagen). Vi har bestemt at det skal være almuelister i masivt træ, men er meget i tvivl om vi skal vælge dem i ubehandlet fyr (for så selv at grunde + male) eller om vi skal vælge dem, som allerede er hvidmalede fra fabrikken (og så kun give dem ét lag maling i den ønskede nuance)?

Hvad er fordelene og ulemperne?

Tænker selv:

Ubehandlede
- kan vi være sikre på knasterne ikke slår igennem? (SKAL vi så male med oliemaling?)

Malede
- er det et problem at de er fingersamlede af forskellige stykker træ?
- kan vi være sikre på at de er malet godt nok?

Og så er der jo lige prisen...
Hvad er billigtst? Og kan nogen anbefale et billigt sted på Fyn? (Har fundet dem meget billigt i hvidmalede i Slagelse, men med en trailer over broen bliver det alligevel for dyrt!)

Håber på gode forslag..

På forhånd tak - Marianne

3 ting vi har lært:

- det er sværere end man tror, det tager ofte længere tid end beregnet og det er helt sikkert dyrere end forventet!

Hej.. Vi skal have sat fodlister op i vores stue... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mht til dit gulv, hvis der er vandbåren gulvvarme med beton, kan du feks lægge "planker" af ubehandlet fyr fra Wiking gulve, der er beregnet til at lægge direkte på beton. Derefter kan du få dem lakeret eller ludbehandlet og sæbebehandlet, hvis de bliver brugt flittigt får de hurtigt et udseende der passer til dit hus, og tiden det er bygget i.

Mht dine fodpaneler kan du få taget en kopi af andre fodpaneler i huset som evt er gamle, og få dem lavet hos en tømrer/ snedker, det behøver ikke koste en bondegård. Og så passer de til den gamle stil du gerne vil beholde, i stedet for at købe et standard fodpanel hos trælasten som jeg ellers anbefalede før

http://www.lyrk.dk
hej
nu bor jeg i en anden egn af Danmark, med der af anden byggeskik. jeg har valgt nye svømmende gulve af svensk træ (brede brædder) klinker der hvor det er praktisk. fodlister som de gamle der blev fjernet 4" med en runding øverst( kan ikke huske BE nr).gerichte som almue, dog i gering, da huset er efter 1920. ellers skulle der jo øverst have været et kvadratisk stykke træ som gerichterne stødte lige imod (Tysk skik).
lofter har jeg lavet af to 13 mm gips lagt på kryds, med glasvæv på, malet 3 gange, INGEN skyggeliste. det ser godt ud, men tager en h........ tid at lave, og jeg burde være professionel udig denne kunst.

mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Naver..

Huset er med krybekælder, så ikke noget beton under...

Desværre har dem, der har boet i huset de sidste mange år ikke valgt at bibeholde den gamle stil - der er et virvar af dårlige og billige løsninger, som vi håber at kunne ændre med tiden. Der var helt enkle mdf fodlister og gerigter af spån i stueetagen. På førstesalen er der helt enkle lister og gerigter i ubehandlet fyrtræ. Alle dørene er glatte og "hule" - og MEGET kedelige!

Er du forresten Naver? Min fætter i Tyskland var Naver i tre år - meget facinerende!

Marianne

3 ting vi har lært:

- det er sværere end man tror, det tager ofte længere tid end beregnet og det er helt sikkert dyrere end forventet!

Hvis ikke der er beton, så er det absolut intet problem at lægge gamle gulvplanker, eller andet der passer ind i stilen. Det lyder som ren blasfemi det der er foregået i det hus

Nej jeg er ikke naver, ville engang utroligt gerne på valsen, men det gik med det som så mange andre ting, det blev ikke som man troede. Men jeg kan da nå det endnu

http://www.lyrk.dk

Hej igen Naver..

Blev nysgerrig og har nu lige været et smut forbi din hjemmeside - meget imponerende!

Tror lige jeg prøver at ringe næste gang vi skal ha' lavet noget - fx sat fodlister + gerigter op!  
Kunne være fedt med nogle nye øjne på huset - synes den tømrer vi bruger nu har sat sig lidt for fast på, hvordan vi skal have det! (Han er lidt gammeldags og mener vist jeg er lidt for flippet! )'

Ellers tak for dine betragtninger..

Hilsen Marianne


3 ting vi har lært:

- det er sværere end man tror, det tager ofte længere tid end beregnet og det er helt sikkert dyrere end forventet!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Marianne

Det glæder jeg mig til

http://www.lyrk.dk
hej naver.
blev nysgerrig og kiggede på din hjemmeside, har også lavet spåntag, dog for meget længe siden,( 82 i Angmarsalik). Da brugte vi tagspån af cedertræ, findes de da ikke længere ?
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

jo de findes skam, og er stadig det der er mest udbredt i USA og Canada, men da gro betingelserne for træet er ringe i europa, bruger vi istedet robinie/akacie eller egetræ. Det kan sagtens fås i cedertræ, men det bliver dog en del dyrere, og heller ikke så klimavenligt da det skal transporteres langvejs fra.

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også