"løs" grov-beton under klaplag på beton-trappe: OK?

Hej alle Jeg har en vandskadet beton-trappe/mur ved min hoveddør. Jeg har banket klinker + klaplag af. Herunder er trappen opbygget af beton med store (2-3 cm) sten. Denne beton-masse er kun delvist fast (beton-hammer løsner den relativt let). Er det normalt? Skal jeg bare støbe et nyt (3-4 cm) klaplag ovenpå når det egentligt løse er banket af? Se billede Mvh Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer lidt an på alderen om betonnen er god nok.
Men du skriver "under klaplag" Et klaplag er beton lagt ud i 3-10 cm tykkelse - og klappet på overfladen - med en skovl.

Det du har er (forhåbentlig) temmeligt gammel beton, fra en tid hvor man brugte langt lavere styrker end idag.

Det du kalder klaplaget er slidlaget hvori/på klinkerne er lagt.

Det er ikke så snedigt at hakke i betonnen som du har gjort.

Betonnen bør repareres på en eller anden måde, dernæst pudser du trappen og til sidst på med nogle klinker.

Det er muligt at betonnem er nedbrudt fordi der har været brugt salt på trappen og den gamle klinkebelægning ikke har været vandtæt.

Vi må håbe på at der ommer svar fra en absolut murværkssagkyndig. :o)

 

Jeg ville banke det løse af i grovbetonen. Vande trappen for at binde evt støv, og støbe det nye slidlag ovenpå. (Med brug af betonklæber) Det kan købes i et byggemarked og skal blandes med betonen til det nye slidlag. (jvf. vejledning på produktet).

P.S. Jeg er murerlærling. (tæller det som murersagkyndig)? :-)
Fint med mig.
Men det er ikke ret smart at slå kanterne af trinforkanterne og blot bruge slidlagsmørtel.
Dels bliver det uensartet tykkelse og dels får du mindre kontaktflade for mørtelen.
Men vi er måske over i de lidt for fibe detaljer. Hvad siger lærebogen om det. :o)
Tak for svarene. Lige en klarificering.

På billedet ser i grovbetonen, som jeg har hakket ned til "fast" underlag. Denne grovbeton har været støbt med forskalling og det er de "trin" man ser til venstre. Dette er IKKE det færdige trin. Herpå lå ca 3 cm finere beton (det jeg kaldte klaplag) som en del steder var blevet til sand (pga. salt, bla.). Oven på det lå så klæb/fliser. Skal jeg først støbe grov-betonen tilbage til tidligere niveau (med fx. beton i 0-8 mm) og så herpå støbe/pudse mit ca 3 cm slidlag i beton 0-4 mm med fald (og så klinker)?

Trappen/betonen er fra 1951 og har ikke været renoveret.

Mvh Morten
Annonce
Jeg tror at trinene skal retableres og at der skalk bruges specialbeton. Af en slags.
Man kab ikke "påstøbe" med alm. husmandsbeton. Den har ingen videre klæbevne.

Men tag billedet med hen i den nærmeste trælasthandel, eller hvis du er heldig, har I et sted hvor de er specialwceret i murematerialer.
Jeg har planlagt at prime overfladen med SkalFlex Beto-binder. Jeg smutter dog lige forbi K&M på CF Richs vej og hører nærmere inden jeg starter ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis