Understøtte mur med stålrør

Jeg har en åbning mellem alrum og køkken, hvor der er en vinduesåbning og en døråbning med en mur imellem, som går vinkelret på åbningerne.

Jeg vil gerne fjerne den øverste del af muren, som går vinkelret på åbningen (vist på billedet med en rød streg). Muren ovenover åbningen er bærende, så jeg vil lave understøtning med et stålrør (jeg laver naturligvis også en midlertidig understøtning, mens muren fjernes).

Nu til spørgsmålene:

Hvad skal dimensionerne være på stålrøret?

Skal der svejses noget i enderne af stålrøret, for at have større kontaktflade mod murene?

Hvordan gøres stålrøret fast i bund og top?

Andre gode tips modtages gerne.

Torben

Torben H

En IT-nørd, der kan lide gør-det-selv-projekter...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor kraftigt røret skal bære kommer jo an på hvor meget det skaL bære. Og hvor lang røret er. Og om det er af rustfrit stål eller sort jern.
Men der skal svejses plader på i begge ender, med et par huller i, hvorigenne den kan fastgøres til murværket med skruer.
Hej

Et stålrør i dimension Ø60,3 x 4,0 mm har en regningsmæssig bæreevne på 91,7 kN(S235). Dette er ved en længde på 1,5 m, det ser ikke ud til at du har meget mere. Som hpox skriver, skal der svejses en plade i hver ende, som du så kan gøre fast til murværket i top og i bund.
Den normale fremgangsmåde er at bolte det fast, men måske montagelim kan anvendes, såfremt du har rimeligt plane flader.

Med venlig hilsen

Anders

Højden på hullet er 95 cm, så det foreslåede stålrør skulle jo være fint.

Tak for svarene, specielt til Anders K!




Torben H

En IT-nørd, der kan lide gør-det-selv-projekter...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis