Pillefyr

Hejsa Alle

Efter lang tids fravær på LDS, har jeg nu igen fået brug for jeres hjælp og støtte

Jeg går og overvejer at købe et pillefyr 15-16 KW Hus på 270 hvoraf de ca. 200 er opvarmet.
Jeg er blevet anbefalet et Passat Bioheat 15 - Halløjsa kr. 85.000,- Til et fyrrum!
Nu sidder jeg og kigger lidt på et Woody fra Nibe til kr. 30.000,-

Er her nogen der ved hvad der er godt og stabilt og gerne til en fornuftig pris.
Vores fyrrum ligner bestemt ikke et designerkøkkenDet er heller ikke planen at det skal det fremover!
Det skal være "pillefyrens" hobbyrum

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Woody/scotte er et rigtigt fint fyr, hvis man ser på prisen og hvad det rent faktisk kan. Det er selvtændende, hvilket man hurtigt bliver glad for. Jeg har selv et scotte som efterhånden har kørt to år nu, og det har ikke fejlet endnu, eller skabt problemer. (Hvis man ser bort fra en par "fejl 40")

Nu skal alt ting ikke være roser, der er også en par "men" eks. hvis man vælger den billige opop kedel, som sættet som regel bliver solgt med, må man regne med den kan være lidt utæt i lågerne, samt isoleringen ikke er optimal, men hvis man alligevel vil holde fyrrummet opvarmet, betyder dette ingen ting.
Det at lågerne ikke er helt tætte, skulle betyde at ilt styring ikke fungere ordenligt, men jeg skal lige sige at jeg ikke selv har ilt styring, men udelukkende har hørt det.

Sneglen kan have lidt svært ved at dosere jævnt, hvis der er for meget smuld i pillerne, men dette kan klares med lidt rapsolie og en cola flaske.

Så min bedømmelse ligger klart i den gode ende, når man ser på pris og kvalitet. Og styringen/opsætningen af brænderen er utrolig nem at finde ud af.

Mvh Thomas Hansen

Nu har vi Naturgas, så er desværre selv udelukket fra pillefyr..

MEN skulle jeg købe et, så ville jeg vælge et Baxi - kender 2 der har det - og de kører bare år efter år..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

vi har haft woody-brænder og en billig spansk kedel i over 4 år. Jeg kan varmt anbefale brænderen. Den er comp. styret og går i pausefyring. Går ilden ud, starter fyret selv igen. Vil du have optimal udnyttelse, skal du nok ofre lidt på en bedre isoleret kedel. Eller du kan selv "efterisolere" Under alle omstændigheder, få et fyr med stor askeskuffe. Min er som i en brændeovn og jeg renser hver 14. dag i højsæson. Der ER vedligehold, men du sparer en masse penge. Sliddele: El-stav til opstart, ca 1 stk hvert andet år, fotocelle i brænder - kun hvis der har været tilbagebrænding (læs dårlige piller), pillerist (herd) 1 hver 3-4 år, kondensator til blæser - ca. 1 om året. Pas på, hvilke piller du køber. Med de små stokersnegle der bliver leveret (Ø80mm), kan pillerne være for hårde, specielt har jeg dårlige oplevelser med dem fra Ribe Stampemølle. Brug evt. 6 mm piller i stedet for 8 mm. Få en god stor silo, hvis d har plads. Min er på 350 kg og er ikke for stor. Sækkelevering af piller er at foretrække for indblæste i silorum (efetr min mening). Varmt brugsvand: Overvej at lade fyret starte i sommersæsonen, for at opvarme vandet, istedet for el-stave. Mit 15 kW fyr, opvarmer 100 liter vand på 20 min. Med en godt isoleret beholder, har du varmt vand det meste af dagen. Vi opvarmer 145 kvm + værksted på 15 kvm for 9000/årligt. Der er ca 43-44 kvm gulvvarme.

 

Hej - Mange tak for jeres svar -

Skorstensfejermesteren var på besøg her i går, han anbefalede i lighed med kamb et baxi mulitheat.
De skorstensfejere ser jo noget og har sikkert et solidt erfaringsgrundlag.

Nu taler vi så kr. 45.000,- + keramisk skorstensforing til til ø13. Hertil kommer iltstyring, aut. askeudtag og trækstabilisator.
Lyder det helt dumt?

Jeg vil da overveje at droppe brugen af de el-varmestave. Jeg vil helt sikker købe en model med stave, er det ikke langt billigere fremfor senere at fortryde og lave tilkøb?



-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jo da, køb den med el-muligheden også, men brug den kun i nødsfald.
Jeg kan køre mit anlæg på disse elstave, og på den måde forhindre anlægget fryser, hvis mit pillefyr af en eller anden utænkelig grund skulle svigte midt i en fimbulvinter. Det bliver godt nok vanvittigt dyrt, men hellere det end at skulle skifte rør i hele hytten.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af retro04 på 01 sep 2010 13:07
Hej - Mange tak for jeres svar -

Skorstensfejermesteren var på besøg her i går, han anbefalede i lighed med kamb et baxi mulitheat.
De skorstensfejere ser jo noget og har sikkert et solidt erfaringsgrundlag.

Nu taler vi så kr. 45.000,- + keramisk skorstensforing til til ø13. Hertil kommer iltstyring, aut. askeudtag og trækstabilisator.
Lyder det helt dumt?

Jeg vil da overveje at droppe brugen af de el-varmestave. Jeg vil helt sikker købe en model med stave, er det ikke langt billigere fremfor senere at fortryde og lave tilkøb?

Løsningen er fin - men prøv at få tilbud fra et par af de lokale rørtæmmere..
Det kunne være der var lidt at spare..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Skrevet af retro04 på 01 sep 2010 13:07
Hej - Mange tak for jeres svar -

Skorstensfejermesteren var på besøg her i går, han anbefalede i lighed med kamb et baxi mulitheat.
De skorstensfejere ser jo noget og har sikkert et solidt erfaringsgrundlag.

Nu taler vi så kr. 45.000,- + keramisk skorstensforing til til ø13. Hertil kommer iltstyring, aut. askeudtag og trækstabilisator.
Lyder det helt dumt?

Jeg vil da overveje at droppe brugen af de el-varmestave. Jeg vil helt sikker købe en model med stave, er det ikke langt billigere fremfor senere at fortryde og lave tilkøb?


Er det ham der kan tilbyde dig det fyr? Hvis ja, så er det jo klart han syntes det er "Godt".

Jeg har to naboer som også har et baxi fyr, de har hverken mere eller mindre problemer end mig, forskellen er bare 15-30.000 kr. Så skal man jo til at kigge på budgetet, hvor langtid tager det at "tjene" det hjem, kontra levetiden. Personligt, er mit fyr betalt i form af besparelse i forhold til før, på 9 år. Forventet leve tid ifølge forhandleren er 20-25 år, skulle det kun holde det halve, er jeg også tilfreds.

Skulle jeg købe fyr igen nu her, blev valget ikke andreledes.

Blot et lille indspark.

Og nej, jeg har ingen økonomiske interesser i woody/scotte, det har folk jo så travlt med at beskylde andre for.

Mvh Thomas Hansen

Hej Thomas

Tak for dit indspark

He-he Skorstensfejeren sælger mig en foring i skorstenen intet andet.

Resten overlader jeg til "rørtæmmerne" - Et herligt udtryk -  
Min gamle fastbrændselskedel er en HS-Tarm nu med 25 år på bagen, derfor er det sikkert noget lettere at sælge mig en Baxi.

Jeg er altid lydhør over for gode argumenter og ikke mindst når det forbindes med besparelser.
Jeg vil tjekke den Woody..... Jeg har netop lige set en med meget høj udnyttelsesgrad.
http://kecomfort.dk/?id=267953&cata...2506_18910

Handler det udelukkende om udformning og varmetab - Er jeg frisk på at spare penge -
Hvordan med teknikken i de Woody - Er det let forståeligt?
Jeg vil nemlig kun brænde piller og bruge tiden på andre LDS opgaver


-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Den du har kigget på, er den med comfortkedlen, den er bedre isoleret end "standard" modellen

Udformning af kedlen er en vigtig ting i mine øjne, jo mere firkantet og lige den er inden i, jo lettere er den at gøre ren.
Jeg kan ikke huske udformningen af en baxi, men opop kedlen er let at gøre ren, set med mine øjne.

Styringen er helt enkel at bruge, der kan indstilles mange ting, men de vigtigst ting, indførings mængde osv er lige til at justere på, så kan man løbende rette dem til, efterhånden som man kan se hvordan det brænder. Den du kigger på, hvis vi snakker woody med comfortkedel, har også autoberegning, som selv kan styre det hele, forud sat at man har iltstyring.

Nu kommer du lidt langt væk fra, men skulle du komme her ned i nærheden af grænsen, er mit fyrrum altid åbent.



Mvh Thomas Hansen

Hej igen

Det er comfortkedlen jeg kigger på. Set i forhold til Passat og Baxi er her umiddelbart mange penge at spare.
Monteret med alt tænkeligt udstyr er prisen bestemt en spiselig størrelse.
Jeg er ofte stødt på rigtigheden af, at man får hvad man betaler for. Kører skidtet i 12-15 år uden alt for meget bøvl vil jeg være en meget glad mand.....

Passaten ligner og koster noget som er beregnet til "realkreditbelåning" Det gider jeg ikke mere.
Woody kunne let blive min udfordring og 6230 er ikke særlig langt væk efter min målestok.
Jeg vil da lade "Åbent fyrrum" indgå i mine overvejelset... Tak for tilbudet!

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis