guide til boremaskine

Hej Jeg er på udkig efter en ny boremaskine til en overkommelig pris 6-7-800 kr. hvad skal jeg lede efter? Har hørt at man ikke skal tage en boremaskine der har under 18 volt.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal du bore i ? (træ, mursten eller beton)
er det i virkligheden en akku bore/skruemaskine du vil have ?
skal du skrue skruer i med den ?
har du behov for at den er på batteri ?

skal du bare bore nogle huller i træ/mursten så er denne fin http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3877&n=10
Af bor bør du gå ind i et rigtigt byggemarked og købe bor af mærket irwin, Bosch, Dewalt, Hilti eller et andet kendt og anerkendt mærke. hverken harald nyborg, silvan eller bauhaus har bor der er værd at købe, hvis jeg husker ret.

Jacob
Antal volt, siger ikke noget i sig selv, det er selve kapasiteten på batteriet som tæller, måles i Ah
Jeg har en 14,4 volt Makita, hvor batterierne er på 3,o Ah
Det er en ganske udmærket maskine, men en del over dit budget.
Jeg har også en grøn bosch 18 volt med 1,3 ah batterier, den er noget bovlam, i forhold til Makita'en.

Køb en maskine med LI-On batterier, de holder længere, og tåler klatladning.

mvh jens

for max 800kr ken man få en rimelig boremaskine på ledning men med en akku maskine vil jeg mene at 1500kr er minimum. giver man 2000kr får man en rigtig håndværker model på tilbud.

Jacob
Skrevet af je__ns på 31 aug 2010 16:40
Antal volt, siger ikke noget i sig selv, det er selve kapasiteten på batteriet som tæller, måles i Ah
Jeg har en 14,4 volt Makita, hvor batterierne er på 3,o Ah
Det er en ganske udmærket maskine, men en del over dit budget.
Jeg har også en grøn bosch 18 volt med 1,3 ah batterier, den er noget bovlam, i forhold til Makita'en.

Køb en maskine med LI-On batterier, de holder længere, og tåler klatladning.

mvh jens


Næh . det er ikke volt og heller ikke Ah der afgører hvor meget den kan trække - kun hvor længe..
Men jo flere volt, jo mindre ampere for at lave samme stykke arbejde ..
Makita =  43,2Wh
Bosch =  23,4Wh

Så klart at Makitaen kan køre længere ved samme belastning - Men hvor stærk den er, har intet med dette at gøre, det er den styrke motoren kan yde..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Prøv om ikke budgettet kan øges lidt og kig på denne

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Alt hvad de andre skriver... og så lige at du bliver bare sindssygt glad for at have købt en kvalitets akku bore/skruemaskine - min trofaste Makita 14V klarer stort set alt fra 20mm pladebor til de største karmskruer.. den drejer hovedet af skruen eller kværner bits før den giver op

Dertil har den fået så mange tæsk.. den er tabt et utal af gang, røget ned af stiger, trapper, ud af et vindue... den har fået maling, kalkstøv osv.. og den kører stadig upåklageligt og er stadig hel... den trænger nok til et par nye batterier, men det er så det - jeg regner med at den holder mange år endnu

Køber du en til 6-700 kr, så holder de bare ikke på samme måde, men du kan få en anstændig maskine til omkring 800 kr, f.eks. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3502&n=20100
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kamb
Det er fuldstændig korekt, det var bare for at anskueliggøre, at en 18 volts maskine, ikke automatisk, er et bedre valg end eks. en 14,4 volt. hvad ydelse, og batteri tid angår.
(som svar på spørgerens spørgsmål, om at man ikke burde købe en batteri maskine under 18 volt)

mvh jens
Skrevet af je__ns på 31 aug 2010 23:18
Kamb
Det er fuldstændig korekt, det var bare for at anskueliggøre, at en 18 volts maskine, ikke automatisk, er et bedre valg end eks. en 14,4 volt. hvad ydelse, og batteri tid angår.
(som svar på spørgerens spørgsmål, om at man ikke burde købe en batteri maskine under 18 volt)

mvh jens
Jeg er helt enig antal volt er ikke nogen rettesnor - hellere tage en kvalitets maskine på 14,4V end en Power-Super-duper-craft-falke på 18V

Når det så er sagt, så er min egen en 18V Makita - som er 7 år gammel og eneste defekt har været det ene batteri der døde.. Købte et uoriginalt hos batteribyen og det fungerer upåklageligt - men det batteri alene koster 5-600,- og hele maskinen stod mig vist i 4000,- dengang..

Og til sidst - har prøvet en DeWalt - ikke noget jeg gør igen..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Ah (ampere-timer) angiver hvor meget energi batteriet indeholder.

Ofte kan man vælge den samme boremaskine med enten et 1.2Ah eller 3Ah batteri. Vælger man 3Ah batteriet kører maskinen således meget længere inden den skal lades op.


Spændingen (måles i volt) angiver hvor meget energi der leveres pr. tid.

Så, en 18V maskine vil som tommelfingerregel være stærkere end en 14.4V maskine, da der leveres mere energi til motoren hvert sekund. Når jeg skriver tommerfingerregel skyldes det at andre faktorer så som gearing naturligvis også spiller ind.



Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også