guide til boremaskine

Hej Jeg er på udkig efter en ny boremaskine til en overkommelig pris 6-7-800 kr. hvad skal jeg lede efter? Har hørt at man ikke skal tage en boremaskine der har under 18 volt.
Hej Jeg er på udkig efter en ny boremaskine til... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mismis,
Citat
"Så, en 18V maskine vil som tommelfingerregel være stærkere end en 14.4V maskine, da der leveres mere energi til motoren hvert sekund. Når jeg skriver tommerfingerregel skyldes det at andre faktorer så som gearing naturligvis også spiller ind. "

det er nu ikke korekt...

Du skal vide motorens optagne/afgivne efekt for at lave en brugbar sammenligning.

Men en 18 volts maskine, er ikke nødvendigvis ikke mere kraftfuld, end en på 14,4 volt.
Jeg har en 14,4 volt Makita, og en 18 volt Bosch, her har18 volten ikke nær den trækkraft som 14,4 volten.
Mvh jens

Skrevet af mismis på 02 sep 2010 07:27
Ah (ampere-timer) angiver hvor meget energi batteriet indeholder.

Ofte kan man vælge den samme boremaskine med enten et 1.2Ah eller 3Ah batteri. Vælger man 3Ah batteriet kører maskinen således meget længere inden den skal lades op.


Spændingen (måles i volt) angiver hvor meget energi der leveres pr. tid.

Så, en 18V maskine vil som tommelfingerregel være stærkere end en 14.4V maskine, da der leveres mere energi til motoren hvert sekund. Når jeg skriver tommerfingerregel skyldes det at andre faktorer så som gearing naturligvis også spiller ind.



NEJ.
Energi måles i joul eller watt.
Desværre er det ikke normalt at angive strømforbruget på en akku maskine. Så som tommelfinger regl skal man prøve før man køber, eller købe en håndværker model. for de virker per definition


Jacob
Takker for alle svarene. jeg har fundet en Dewalt og en bosch begge 12 volts maskiner dewalt til 800 kr. og Bosch til 650 kr. ville en af dem være et godt køb?
Skrevet af je__ns på 02 sep 2010 16:32
mismis,
Citat
"Så, en 18V maskine vil som tommelfingerregel være stærkere end en 14.4V maskine, da der leveres mere energi til motoren hvert sekund. Når jeg skriver tommerfingerregel skyldes det at andre faktorer så som gearing naturligvis også spiller ind. "

det er nu ikke korekt...

Du skal vide motorens optagne/afgivne efekt for at lave en brugbar sammenligning.

Men en 18 volts maskine, er ikke nødvendigvis ikke mere kraftfuld, end en på 14,4 volt.
Jeg har en 14,4 volt Makita, og en 18 volt Bosch, her har18 volten ikke nær den trækkraft som 14,4 volten.
Mvh jens



Det er jeg nu med på. Jeg skrev også, tommefingerregel
@Jacob Antenne Energi kan angives i mange enheder, men ikke i watt som du skriver. Watt er enheden for effekt, som er defineret som energi / tid. Og jo, Ah kan godt i mit eksempel bruges som målestok for batteriets energiindhold, da mit eksempel går på forskellige batterier til SAMME boremaskine (dvs. spændingen er den samme).
Annonce
Jeg har fundet en Dewalt og en bosch begge 12 volts maskiner dewalt til 800 kr. og Bosch til 650 kr. ville en af dem være et godt køb?
Skrevet af thas på 02 sep 2010 19:52
Jeg har fundet en Dewalt og en bosch begge 12 volts maskiner dewalt til 800 kr. og Bosch til 650 kr. ville en af dem være et godt køb?


Jeg er sikker på, at du vil få mere feedback, hvis du skriver modelnummer eller linker direkte til de to maskiner
bosch 12 volt Blå gsr 12-2 til 649
http://viewer.zmags.com/publication/271fd32c#/271fd32c/44


har ikke noget link til dewalt det er også 12 volt og koster 800. Tror nok det er den her model http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120101&pno=60666
Jeg ville holder mig LANGT væk fra begge maskiner, da de begge to bruger de gammeldages NiCd batterier. De må ikke klat-lades og er tunge som ind i helvede.

Hvis mit budget var max 800kr endte jeg formodentlig med denne her:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3502&n=10

Jeg har faktisk sådan en blå bosch, som den der er på bud i Bilka, det er en ganske udmærket maskine.
Den er såmænd ikke væsentlig tungere en en li-on, den har en fantastisk god balance, og ligger godt i hånden, det er en lige så stor faktor som vægten.

Man kan nu sagtens måle kraften i Watt, eks. så svare 1 hk til 735,5 watt
(En metrisk hestekraft er den effekt, der er nødvendig for at løfte en masse på 75 kg 1 meter lodret op fra jordens overflade i løbet af 1 sekund.)

Så havde fabrikanterne af akku maskiner været så venlige, at oplyse om motorens optagne, og afgivne effekt i watt, så kunne man jo sammenligne, de forskellige maskiner.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også