Jeg bruger lige denne gamle tråd, da jeg har et lignende problem, og godt kunne bruge billederne
Vi har vinduer hvor der er pudset helt op med vinduerne, dvs. der er ikke en fuge, men pudset ud i et, helt ud til vinduerne, så det danner en bøjning. Pudset langs vinduerne var nogle steder gået i stykker, og nogle steder var der kommet noget skimmel pga. for dårlig udluftning og ingen varme på.
Jeg har derfor banket pudsen ned hele vejen rundt om vinduet, undtaget for oven, hvor der ikke er "bøjet puds", dvs. den pudsede lysningen går vinkelret og helt ind til vinduet. Håber det giver mening.
Nu står jeg en sprække på ca. 1 cm på begge sider af vinduet, ca. som på det første billede, og er i tvivl om hvad jeg skal gøre. Det skal siges at vores vinduer er uden not.
Den måde vinduer i dag bliver lavet på er vel som på det nederste billede, hvor der ikke er nogen synlig indvendig fuge? Altså hvor pudset eller lysningen går lige ind på vinduet.
En måde at gøre det på ville være at sætte gips op på de to sider, men jeg har mine tvivl om hvordan det vil arbejde sammen dels med de pudsede vægge og dels i det indvendige hjørne der bliver oppe for oven hvor der er puds helt ind til vinduet.
Alternativt kan vi banke pudsen ned enten på de to sider eller hele vejen rundt i lysningen og lægge et nyt lag puds på, som går helt ind til vinduet, uden plads til fuge.
Men hvad ville I anbefale?