Tilslutning af radiator???

Hej LDS'ere

Jeg er kommet lidt i tvivl og håber på en venlig sjæl med lidt tid til at hjælpe

Jeg er ved at sætte en radiator op og troede at jeg vidste hvordan den skulle tilsluttes:

Fremløb for neden i én side og retur for oven i modsatte side (sammen med thermostaten.....)

MEN...

På den radiator jeg har købt er der 4 huller,  altså 2 i hver side (sikkert for at man kan vende den som man helst vil)

Mit spørsgmål er nu:

Kan man have fremløb og retur i samme SAMME side af radiatoren?? 

Hilsen

Sune
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja, men du får en bedre afkøling af vandet ved at have fremløb i en side og retur i den anden.

VH
Da varmt vand har en mindre vægtfylde end koldt vand, bør fremløbet (varmt) tilsluttes foroven og returløb (koldt) tilsluttes forneden.

Der er noget med, at på mindre radiatorer er det ok og meget almindeligt at sætte begge dele i samme side - på større, mere end ca 50cm - giver det bedre varmefordeling at sætte dem i hver sin. Og så plejer man da vist at sætte ventilen foroven på fremløb.

 Adam

Tusinde tak for jeres svar. Det er rart med sparingspartnere

Angående rørtilslutningen.... Efry siger at fremløb (varmt) skal tilsluttes øverst og (koldt) tilbageløb nederst....

Men min logik siger at det varme vand vil bevæge sig naturligt opad.
Derfor fremløb (varmt) for neden og (koldt) tilbageløb for oven....

Er der nogle komentarer til det?
Det varme vand, ind for oven, og returen i bunden.

mvh jens
Annonce
Varmt ind for oven.
Vandet afkøles i radiatoren, derfor vil det ved naturlig cirkulation synke nedad.
Ud af returen i bunden.
Tusinde tak for jeres svar.

Jeg har nu monteret radiatoren med det varme vand for oven:-)

Det er jo også ved at blive sæson...

Sune
Skrevet af Sune1 på 02 sep 2010 15:26
Tusinde tak for jeres svar.

Jeg har nu monteret radiatoren med det varme vand for oven:-)

Det er jo også ved at blive sæson...

Sune


Er det alm oliefyr eller fjernvarme du har ?

´på fjernvarme kan man i visse instalationer se termostaten sidder på retur løbet i bunden af radiatoren
Hej jet

Det er et gasfyr.... der skal laves till varmepumpe (luft-vand) når gasfyret dør.... om ikke så længet.. Håber det holder til jeg har sat indervægge op...

Sune
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis