Ekstra gruppe tavle i Carport

Jeg har netop fået bygget en ny carport, hvor der også skal være lagt strøm ind. Der er trukket et 5x 2,5 kabel fra husets hovedtavle, som skal forbindes med undertavlen i carporten. Denne tavle består at en gruppe til kraft samt 3 x 230V(lys 1, Lys 2, og Stikkont.)
I huset har jeg en tavle med 48 modulpladser, hvilket burde være rigeligt, men der er kun 9 pladser tilovers da min installation har 12v lavspændingstryk til lysstyring... (LK Mini modul) som fylder godt.

Mit spørgsmål er hvordan jeg smartest får tilsluttet strømmen i carporten. Som jeg ser det er ikke smart at tilslutte det i de eksistrende 380V sikringsgrupper, da jeg jo så belaster disse, hvilket jeg gerne ville undgå. HFI relæet har 6 kvadrat ledninger, så der kan man heller ikek tilslutte direkte..
Udvide den nuværende hovedtavle er ikke en mulighed.

Nogen gode råd som jeg kan snakke med min EL mand om ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke hvor lang kablet er, men umidelbart kan det jo kun trække en kraft gruppe, så du bør trække et extra til lys grupperne.

Hvis du vil have en undertavle, bør der være forsikringer i hovedtavlen, og kablet vil jeg gætte på skal være 5 x 4 kvadrat

mvh jens
Tak for dit svar.
Nu er det en elektriker med móms og hele baduljen som har trukket kablet, så jeg formoder at han har tjek på belastningen.

Men du dit svar giver ikke noget ift. hvordan jeg løser problemet i husets tavle?

Sådan som jeg læser det så er din forikring en 16 amp 4 polet grp. i din hoved tavle som så er lagt ud til din under tavle. Det er fordi at et 2,5 kvadrat må forsikres med 16 amp (og så i nogen få tilfælde med 20 amp).

Hvis du så vil kører under grp. videre herfra skal du ned i 10 amp. sikrings grp. pga. selektivitet. Dvs. du skal være sikker på den rigtige grp springer først.

Så du kan godt sætte en 4 polet 10 amp. grp til kraft i din undertavle og 3 stk. 2 polet 10 amp. til lys og div. Det der så sker hvis de alle trækker for meget er at din 16 amp. inde i hoved tavlen slår fra.

Hvis din 16 amp. i hoved tavlen så også føder en vaske maskine i huset ja så har du mindre til din garage.

Ellers kommer du ikke uden om en udbygning af din hovedtavle.

Håber det hjalp. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvad skal du med alt det lys i carporten ? Jeg er helt enig med JE__ns i at det kabel umiddelbart er for tyndt, men nu er der jo principielt ingen der siger hvor store sikringerne i undertavlen skal være.

Under alle omstændigheder skal kablet tilsluttes gennem en passende forsikring i hovedtavlen, så din elektriker skal finde plads til, og montere en trefaset gruppe der.

/ Claus

Til Claus og Je_ns.

Hvorfor er hans kabel for tyndt? Man kan da godt forsikre med 16 amp. og så gå ned på 10 amp. undertavle. Ja han kan ikke trække så mange watt men det er da ikke forkert.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
tak for alle jeres svar/forslag.

Ideen er, at forsyningen i carporten skal have sin egen gruppe monteret i undertavlen, dvs. 1 stk. 3 faset til kraft, og 3 x 10 amp til lys/stik. Om det er nødvendigt med 3 stk. 230V er ikke sikkert, men hellere en for meget end en for lidt.... Ellers kan den sidste 10 amp jo pilles ud af tavlen, men med 5 stikkontakter, 2 indvendige lamper, 11 udendørs spots, samt yderligere en havelampe, tror jeg at det er fornuftigt nok..?
Når det er sagt, som du skriver, MLU,så giver det jo ikke så meget mening at køre den igennem 16 amp sikringerne i hovedtavlen, for derefter at kører videre i en 16 AMP. gruppe i undertavlen. Det sikrer vel egentlig også at man ikke "kommer til" at bruge en fase fra kraft til 230V forsyning, hvis der nu kom en ikke-kyndig Handy man forbi... :-)



Ved nogen af jer om man må proppe mere i hovedtavlen ift. effektvarme ?
Jeg gik ud fra at kraftstikket i din carport skulle være 3 x 16 ampere, og vil du så yderligere, trække 3 x 10, eller måske 3 x 13 ampere til lysgrupper, så kan jeg ikke rigtig se at et 5 x 2,5 kvadrat kabel er nok.

mvh jens

Det jeg mener er, at da kablet allerede er trukket og der ikke er mulighed for at ligge mere kabel ind, så er det denne der er begræsningen.

Fra hoved tavlen må du derved sætte en sikring i på 16 amp. ( 4 polet).

I undertavlen må du sætte 10 amp. sikringer i. (både 4 polet og 3*2 polet).
MEN DE MÅ KUN VÆRE PÅ 10 AMP!.

Derved sikrer man at det er de rigtige sikringer der springer først ved overbelastning.
Hvis du havde sat 13 amp i din undertavle er der for usikkert om det bliver din hovedtavle der slår fra først eller din undertavle

Når du i din hovedtavle har 16 amp. forsikring er kablet korrekt og ikke for lille og derved kan du fortsætte som hidtil. Sagt på en anden måde. Kablet kan sagtens bære at der bliver trukket 16 amp. hele tiden og derved ingen risiko for skade og brand. Bliver det trukket flere amp. vil sikringen slå fra før kablet gør

Hvis hovedtavlen er på 16 amp. kan den levere 3680 watt pr . fase. dvs. din carport kan trække 11.040 watt før din sikring slår fra (pga. overbelastning).

Din undertavle kan så godt nok "bruge" 2300 watt pr. fase hvilket vil sige din kraft grp. vil bruge 6900 watt og dine 3 lys grp. 6900 watt = 13.800 watt. Altså mere end din hoved grp.
Derved vil du i teorien opleve at din undertavle ikke har sikringer der slår fra men at din hovedtavle har.

Men stadig. At buge over 11.000 watt i timen er rigeligt til alle private husstande i carport øjemed så jeg ville fortsætte med din plan


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Vi skal nok lige have kabel længden med, er det voldsomt lang, kunne det jo give problemer.

Men når du nu har en El-fagmand på, så kan du trygt overlade det til ham

mvh jens
Steinaa sagde vist engang, at der ikke SKULLE være selektivitet. Men at det er dejligt, når der er!!
Og hvis Steinaa siger det, er det sandt!! (Eller deromkring. Han plejer at have styr på paragrafferne.
Prøv lige at spørge din trikker!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis