Ekstra gruppe tavle i Carport

Jeg har netop fået bygget en ny carport, hvor der også skal være lagt strøm ind. Der er trukket et 5x 2,5 kabel fra husets hovedtavle, som skal forbindes med undertavlen i carporten. Denne tavle består at en gruppe til kraft samt 3 x 230V(lys 1, Lys 2, og Stikkont.)
I huset har jeg en tavle med 48 modulpladser, hvilket burde være rigeligt, men der er kun 9 pladser tilovers da min installation har 12v lavspændingstryk til lysstyring... (LK Mini modul) som fylder godt.

Mit spørgsmål er hvordan jeg smartest får tilsluttet strømmen i carporten. Som jeg ser det er ikke smart at tilslutte det i de eksistrende 380V sikringsgrupper, da jeg jo så belaster disse, hvilket jeg gerne ville undgå. HFI relæet har 6 kvadrat ledninger, så der kan man heller ikek tilslutte direkte..
Udvide den nuværende hovedtavle er ikke en mulighed.

Nogen gode råd som jeg kan snakke med min EL mand om ?
Jeg har netop fået bygget en ny carport, hvor der... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jaaah steina har fortalt mig der ikke behøves være selektivitet ifølge loven, men det er selvfølgelig en god ide... Men hvis jeg var dig, ville jeg få bygget en 4polet 16A gruppe i din hovede tavle og så kan du fint gøre som du har tænkt dig med din 4p 10A kraftgruppe og dine 3stk 230v grupper... kablet er forskikret af de 16A i hovedtavlen og der vil aldrig kunne rende mere strøm end de 16A i kablet, derfor er det ok og en 5x2,5 er derfor god nok, og det med at du går ned i 10A i undertavlen er perfekt, for få at opnå selektivet (at sikringringerne i undertalven springer inden sikringen i hovedtavlen) siger man at tommelfinger reglen at den skal være 1,6 gange større... det du skal være obs på er noget varmeberegning i din hovedtavle, nu hvor du sætter en ekstra 16A gruppe ind, men hvis du har en elektriker til det, burde der være helt styr på det

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

... og det du skriver med at tilslutte direkte i HPFI relæ'et går desværre ikke, så er dit kabel kun forsikret af dine tarifsikringer eller dine sikringer i gadeskabet, og så kommer du nok i bekneb med din 5x2,5 Enten kobler du den på eksistrende kraftgruppe eller får bygget en ny kraftgruppe i til formålet

Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis