Armeringsjern i fundamenter

Hej

Jeg skal til at støbe vores fundamenter til hus og garage. I den geotekniske rapport står der, at de der skal armeres med 3 rækker jern i top, midte og bund. Der står yderligere, at jernet skal fastholdes. Alle som jeg har talt med siger dog, at man blot hælder de første 30-40 cm. beton i renderne og så lægger man blot jernet ned i betonen, fylder mere beton på og så på samme vis rækkerne i midten og i toppen. Jeg har dog også hørt nogen, der siger at 16 mm. armeringsjern synker inden betonen er hærdet. Er der nogen der hvad hvad der er korrekt ?


Selvbyggeren

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da ubetinget, det mest korekte, at binde jernet så det bliver, hvor det skal.
Meen jeg ville nu vælge, at ligge det i betongen efterhånden, hvis du har mulighed for, at fylde op hvor jernet skal ligge, og så lige lade betongen sætte sig lidt, inden du smider jernet i.

mvh jens
Uden at vide det præcist, så vil jeg også tro at de synker, når du vibrerer betonen.
Det korrekte er vel at binde dem fast til nogle rammer af 8 mm armeringsjern, altså du bukker nogle firkanter af armeringsjern og binder dem til. Hvis der er en ramme for hver meter ca, så er du sikker på at de vandrette jern ikke synker når du vibrerer betonen.

Men mon ikke der kommer en støber/jernbinder forbi, som kan give det præcise svar og opskriften på nemmeste fremgangsmåde.
Hvis der anvendes almindelig beton af normal stivhed og der udstøbes i jordrenne kan man godt lægge armeringen i efterhånden.
Det flytter sig og synker måske lidt, men det er uden betydning.
Det synker f.eks. ikke ned til bunden af støbningen.
hej
sædvanligvis vil der til et fundament være beskrevet hvor stor en del af tværsnitsarealet armeringen skal udgøre, 2x 3 stk y 16mm lyder umiddelbart rigtigt, men se efter i beskrivelsen, og husk så at lave hjørnerne rigtigt. Der kvajer de fleste sig gevaldigt.

mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Hej

Tak for svarene. Snedker du skriver, at mange begår fejl ved hjørnearmeringen. Min plan er at leje et bukkebor og så bukke jernet, så der altid vil være mindst et par meter, som fortsætter ubrudt rundt. Er det korrekt, eller er jeg også på vej til at begå fejl ?

Selvbyggeren

Annonce
hej
stødlængden på en 16mm er ca 1 meter, hvis du vil være sikker. I hjørnerne laver man vinkler (90 grader, 1 meter på hvert led) og binder dem til de jern der ligger i renden således at det inderste jern i den ene rende bindes fast i det yderste jern i den anden rende. Det gir den stærkeste armering. Skal det være vildt, og det må det jo gerne hjemme, bindes yderligere en vinkel ovenpå inderste og yderste jern.
ved ikke om jeg har udtrykt mig klart, det er for mig nemmere at lave det end at beskrive det.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Klap nu lige hesten.
Hvis det handler om armering i forskalling skal al armeringen placeres helt korrekt, osse med hensyn til dæklag, stødlængder og retningsændringer. Og der skal være det fornødende antal bøjler som indgår i beregningen af armering og konstruktion iøvrigt.

Hvid det er udstøbning i jordtende skjal armeringen bare kyles i efterhånden som opsrøbningen sker.
Man kunne nemt mistænke ingeniørfirmaet for at bruge den anvente formulering på hver eneste af deres rapporter?

hej hpox
det kan du da have ret i. Men til forskel fra det der sker på arbejde og så her hvor det er LDS, så synes jeg ikke det gør noget at bruge både livrem og seler, så bliver resultatet derefter.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

jeg ville lytte til den geotekniske rapport mht den slags

http://www.lyrk.dk
og naveren har ret
mvh snedkeren

P.S. det handler jo om et hus folk skal bo i!

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis