Armeringsjern i fundamenter

Hej

Jeg skal til at støbe vores fundamenter til hus og garage. I den geotekniske rapport står der, at de der skal armeres med 3 rækker jern i top, midte og bund. Der står yderligere, at jernet skal fastholdes. Alle som jeg har talt med siger dog, at man blot hælder de første 30-40 cm. beton i renderne og så lægger man blot jernet ned i betonen, fylder mere beton på og så på samme vis rækkerne i midten og i toppen. Jeg har dog også hørt nogen, der siger at 16 mm. armeringsjern synker inden betonen er hærdet. Er der nogen der hvad hvad der er korrekt ?


Selvbyggeren

Hej Jeg skal til at støbe vores fundamenter til... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er for så vidt enig med de herres indlæg.
Men.
Det oplys at at der skal udlægges 3 stk armeringsjern i midten af fundamentsbjælken. Jeg har hidtil gået ud fra at det var 3 stk i et vandret lag.
Men hvad mon de gør der. Enhver der har set en armeret bjælke ved at der slkal være armering i bund og top. Men overordentligt sjældent i midten.
Derfor tror jeg at det er en jordrendestøbning hvor kravene ikke er særligt høje.

Men det er da rigtigt at en forudsætningsløs GDS-er nemt kunne blive mere forviret af mit svar end godt er. vilket jeg skal beklage.
Hej

Jeg fylder normalt 10 cm beton i bund af rendern og placerer tentorstålet her og trykker det lidt ned i betonen (må ikke komme nærmere end 5 cm fra betonkant), dernæst fyldes beton og til næste lag armering hvor processen gentages (måske skal stålet placeres i fundablokke??).

En anden og meget nemmere løsning, er at bestille betonen med iblandede stålfibre hvad en del byggefirmaer er gået over til, men tag en snak med betonværket om dette, og få en skriftlig garanti for at din konstruktion så opfylder ingeniørens krav (det gør de gerne).
Jeg havde en forestilling om, at jernet i hjørnerne blot skulle dreje rundt, så det der lå inderst i den ene rende også skulle ligge inderst i den tilstødende rende og at det samme ville være gældende for jernet i midten samt det yderste jern. Som jeg læser det som snedkeren skriver er det kun det midterste jern, der bindes sammen med det midterste, mens de inderste fra hver side, bindes sammen med de yderste i den tilstødende rende. Er ovenstående korrekt forstået ?

Ifølge ingeniøren skal jernet fra skillevæggene ikke bindes sammen med jernet i yderfundamentet.

Jeg har ca. 50-70 cm. sand over jorden/fedt leret, så sidste del af funderinge bliver i indtakt jord.

Selvbyggeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis