Hvad er det nye indenfor TV signal, ledninger og bokse?

Hej Alle, jeg er i gang med en total renovering af vores hus og er nu ved at være så langt at jeg skal have fundet ud af hvad vi gør med hensyn til tvstik osv.
Pt. hænger der en parabol på vores gavl som jeg meget gerne vil af med - den pynter jo ikke ligefrem...
Men jeg er lidt på herrens mark på dette område for jeg vil jo gerne "fremtids sikre" huset lidt  
En boks ville ikke være forfærdelig, men kan den undgåes vil det være nr.1. Jeg vil gerne kunne se flere forskellige kanaler i hele huset på én gang. Kabel-tv er ikke en mulighed

Da vi alligevel tækker nye ledninger i hele hytten, er der så en bestemt slags ledning som ville være at foretrække? Ville det være smartest at trække et data kabel frem for et ganske almindeligt antennekabel?

Er der forskel på hvad de forskellige udbydere bruger af ledning (alm. antenne/Fiber/data osv.)?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den slags ledning der er allerbedst, også i fremtiden hedder tomrør - og gerne i en ordentlig dimension.

Udviklingen de kommende år vil gøre at det der er det rigtige i dag og måske i morgen, er helt forkert i overmorgen.

Jeg har selv lagt 42mm tomrør (lysning) i hulmuren bag mit TV og den reol hvor diverse tilbehør står (dvd-hifi) Det giver plads nok til alle relevante kabler, incl det dybt forældede SCART-stik hvis man lige skruer plasthætten af inden det lirkes igennem. På denne måde har jeg et håb om at kunne holde det nogenlunde kabelfrit de første mange år

Tomrør kan afsluttes i bunden af en almindelig fuga indmuringsdåse der er let tilpasset, og evt afblændes med et tilhørende dæksel hvis det ikke skal bruges med det samme. Undgå for skarpe knæk, lad evt røret gå meget skråt gennem indervæggen. (DET ER LOVLIGT AT LAVE SELV, FOR DET ER IKKE EN ELINSTALLATION)

Mht. signaler ind i huset, så er løsningen pt. at du sætter en lille UHF antenne op, enten på tag/loft/gavl, eller i toppen af flagstangen hvis den er af glasfiber! Derfra kan du så modtage 9 frit tilgængelige kanaler på et eller flere TV med DVB-T MPEG4 tuner, eller endnu flere hvis du tilmelder dig BOXER der pt. har monopol på det jordbaserede net.



/ Claus

Træk Kat 6 datakabel og alm. antennekabel frem, så er du sikret. Glem alt om streaming over trådløst. Du får ikke et fulhd signal frem til ret mange klienter inden det dør.
Hvis ikke du vil trække dine kanaler via parabol, syntes du så at det er pænere med en antenne på taget ?.

Det er en udpræget misforståelse at mange sætter parabolen på gavlen, det er grimt. Hvis du har frit udsyn så sæt den nede ved jorden.

Brug recordere.dk til spørgsmål om signaler og muligheder, men læs først inden du spørger. (Jeg gider ikke hører nogen sure miner fordi jeg henviser til det bedste forum i dk, mht. moderne tv kikkeri, hvis der henvises til søm og skruer over på den anden side henviser jeg til lav-det-selv.dk).

Personligt har jeg en tv server i kælderen, denne kører med DVBViewer.com børnene har så dvbviewer klienter på deres PC'ere. Så de ser tv via PDS ledninger, de har dog også antennekabler på værelset. De bruger ikke antennedroppet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hvad kan man se af kanaler på DVBViewer.com
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis